De twee noordelijke provincies gaan uitgebreid testen met zowel de waterstof- als de batterijtrein.
Friesland en Groningen testen batterij- en waterstoftreinen
De spoorlijnen in het noorden van Nederland zijn niet geëlektrificeerd en dat biedt mogelijkheden om zowel getest waterstof als batterijtreinen te testen. Arriva is tot 2035 de vervoerder op zowel het Friese als Groningse spoor. In november vorig jaar liet Arriva weten geïnteresseerd te zijn in waterstoftreinen. De vervoersmaatschappij vertelde toen dat zij ook hybride-treinen willen inzetten, die op batterijen zullen gaan rijden, tussen Groningen en Leeuwarden.
Snel oplaadbare batterijen
In Friesland krijgen de treinen zoveel mogelijk snel op te laden batterijen. Die worden opgeladen via bovenleidingen op begin- en eindstations. Het alternatief volledige elektrificatie van gehele trajecten valt af, omdat dit een te grote investering is. “Wij zetten in op batterijtreinen in 2025”, zegt gedeputeerde Johannes Kramer. “Dat is een unieke ontwikkeling in Nederland.” In Friesland moet in 2025 al het openbaar vervoer uitstootvrij zijn.
Uitgebreid testen
Groningen gaat eind dit jaar of begin volgend jaar uitgebreid testen met waterstoftreinen. Een woordvoerder van de provincie zegt hierover: “Technieken zoals batterijtreinen en waterstoftreinen moeten zichzelf nog bewijzen de komende jaren. Om die reden willen wij beide technieken testen en kijken welke het meest geschikt is voor op onze baanvakken.”
Waterstoftreinen passen goed in de Groningse bredere visie voor een waterstofeconomie, zo zegt de provincie. Beide provincies werken samen met het Rijk, ProRail en Arriva. ProRail en het Rijk zijn betrokken vanwege de aanpassing van de infrastructuur.
Resultaten worden vergeleken
Ook de provincie Groningen is naast de waterstoftrein, van plan om batterijtreinen te gaan testen. “Samen met alle betrokken partijen zijn wij voornemens om naast een pilot met een waterstoftrein, in 2019 ook de eerste stappen te zetten met een pilot voor een batterijtrein middels opportunity charging.” Dit staat te lezen in een brief die deze week is verstuurd naar provinciale staten in Groningen. “Vervolgens zullen de resultaten van de pilots worden vergeleken met elkaar. De verwachting is dat eerste resultaten van de pilots in 2020 bekend zullen zijn.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen