Nederland streeft naar een klimaatneutraal mobiliteitssysteem in 2050. Het Planbureau voor de Leefomgeving en TNO hebben geanalyseerd dat er nog belangrijke obstakels overwonnen moeten worden, maar dat er ook veel goede dingen gebeuren.
Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: aanzienlijke vooruitgang geboekt

Foto: Shutterstock
Vooruitgang in wegverkeer
De transitie naar elektrisch rijden bevindt zich in een versnellingsfase. Batterij-elektrische voertuigen domineren deze verschuiving, met waterstof als mogelijke energiebron voor zwaar transport. De huidige trends en beleidsmaatregelen voorspellen een aanhoudende groei tot 2040, wat in lijn ligt met de doelen voor 2050. Toch zijn er uitdagingen, zoals de uitrol van laadinfrastructuur en de beschikbaarheid van kritieke materialen.
Lucht- en scheepvaart: behoefte aan duurzame brandstoffen
Voor de luchtvaart en scheepvaart zijn hernieuwbare brandstoffen essentieel om klimaatneutraliteit te bereiken. Hoewel er diverse technologieën in ontwikkeling zijn, is grootschalige toepassing nog beperkt. Het opschalen van de productie en het waarborgen van betaalbaarheid van deze brandstoffen vormen grote uitdagingen. Daarnaast is er behoefte aan internationale regelgeving en concreet beleid om deze sectoren effectief te verduurzamen.
Gedragsverandering en beleidsmaatregelen
Naast technologische innovaties is gedragsverandering cruciaal. Beleid gericht op ruimtelijke ordening, prijsprikkels en infrastructuur kan duurzamer reisgedrag stimuleren. Het betrekken van burgers bij besluitvorming en het eerlijk verdelen van kosten en baten zijn essentieel om draagvlak te creëren voor de transitie.
Geïntegreerde aanpak noodzakelijk
Hoewel Nederland op de goede weg is naar een klimaatneutraal mobiliteitssysteem in 2050, blijven er significante uitdagingen op het gebied van technologie, infrastructuur en gedrag. Een geïntegreerde aanpak, waarin zowel technologische als sociale aspecten worden meegenomen, is noodzakelijk om deze ambitieuze doelen te realiseren.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
Tijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
Volgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
Het subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
Mobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Veiliger schoolzones met digitaal verkeersmanagement
Op dit moment zitten er meer dan 1.4 miljoen kinderen in Nederland op het basisonderwijs. Al deze kinderen…
‘Niet meer van crisis naar crisis struikelen’
Daan Zandbelt, stedenbouwkundige en partner bij bureau De Zwarte Hond, ziet dat we…