Veiliger schoolzones met digitaal verkeersmanagement

maandag 1 april 2024

Foto: Shutterstock

Op dit moment zitten er meer dan 1.4 miljoen kinderen in Nederland op het basisonderwijs. Al deze kinderen moeten (samen met hun begeleiders) 5 dagen per week een manier vinden om op school te komen. Sommige kinderen worden met de auto naar school gebracht, terwijl de meesten 's ochtends de fiets nemen of lopen om tijdig in het klaslokaal aanwezig te zijn. Deze kinderen zijn bijzonder kwetsbaar in het verkeer en het is daarom ontzettend belangrijk dat de omgeving van de school veilig is. Vanwege de kwetsbaarheid van kinderen in het verkeer zijn specifieke maatregelen genomen, zoals het realiseren van schoolzones. 

Een veilige omgeving voor kinderen 

Een schoolomgeving kan met behulp van verschillende maatregelen veiliger gemaakt worden. Veilige voetgangersoversteekplaatsen, schoolzone-bebording en wegmarkeringen met de tekst ‘SCHOOLZONE’ zijn vaak toegepaste maatregelen in schoolomgevingen. Door deze maatregelen weten weggebruikers dat ze een schoolzone naderen. Dit zorgt voor een verhoogde alertheid en bewustwording onder weggebruikers. 

Een recente ontwikkeling op het gebied van schoolzones is de toepassing van digitaal verkeersmanagement. Binnenkort worden schoolzones ook digitaal ontsloten richting navigatieapps. De bestuurder krijgt dan een waarschuwing wanneer hij een schoolzone binnenrijdt, ook zou het mogelijk moeten worden voor serviceproviders om alternatieve routes te suggereren voor automobilisten die een schoolzone naderen.  

Waarschuwingen via in-car navigatieapps bleken een groot succes in onder andere Helmond en Amsterdam, waarbij bestuurders aangaven hun snelheid te minderen. In de zomer van dit jaar gaat het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat deze waarschuwingen landelijk mogelijk maken. Service providers hebben dan toegang tot informatie over de openingstijden, vakanties en locaties van scholen. Serviceprovider kunnen deze informatie gebruiken om hun navigatietoepassingen te verbeteren.  

Er is nog veel te doen 

Digitaal verkeersmanagement werkt het beste als het een goede reflectie is van de fysieke werkelijkheid. Zo is het belangrijk dat de fysieke en digitale kant van schoolzones met elkaar overeenkomen. Een digitale waarschuwing is alleen effectief wanneer deze wordt ondersteund door een fysieke omgeving die duidelijk aangeeft dat een automobilist een schoolzone betreedt. 

Een goede schoolzone moet goed worden onderhouden en geëvalueerd om de veiligheid te behouden. Gelukkig is dit een taak die gemeenten steeds vaker tot zich nemen. Gemeentebeeld hiervan is de gemeente Haarlemmermeer. Keypoint ondersteunt de gemeente met een onderzoek waarin 10 schoolzones tegen het licht worden gehouden. Hierbij evalueren we niet alleen of de kinderen nu in een veilige omgeving naar school kunnen gaan, maar onderzoeken we ook hoe deze omgeving nog veiliger gemaakt kan worden. 

Voor de waarschuwingen is veel data nodig, welke door gemeenten en scholen moet worden aangeleverd. Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat is bezig met het verzamelen van informatie van scholen. Informatie zoals locatie van de schoolzone, schooltijden, en schoolvakanties worden dan in een centraal systeem opgeslagen zodat serviceproviders de data kunnen gebruiken. Het inwinnen van deze informatie vindt plaats vanuit het VM-IVRA project waar Keypoint intensief bij betrokken is. VM-IVRA is een project vanuit het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat waarin wegbeheerders, serviceproviders en autofabrikanten verkeersdata uitwisselen om actuele reisinformatie en slim routeadvies op maat voor elke automobilist te realiseren. 

De toekomst is van de jeugd 

Gewoonten worden vroeg aangeleerd. Zo ook het verkiezen van de fiets of benenwagen boven de auto. Door het makkelijk en veilig, en bovendien leuk te maken om naar school te fietsen of lopen, bouwen kinderen gewoonten op waar ze nog jaren van zullen profiteren. Dit begint op de route tussen huis en school, en het is dus van groot belang dat deze veilig is en het leuk maakt om op de fiets of lopend naar school te komen. Het digitaal ontsluiten van schoolzones is nu een concreet voorbeeld van de inzet van digitaal verkeersmanagement om de veiligheid te bevorderen. De ontwikkelingen in schoolzones laten zien dat het realiseren en het behouden van een veilige omgeving zorgvuldige aandacht vereist, zowel fysiek als digitaal. Daarom moet er een goede balans worden gezocht tussen de fysieke inrichting en digitale waarschuwingen voor automobilisten. 

In de toekomst zullen deze technieken op meer plekken worden ingezet.  Auto’s worden steeds slimmer en uitgerust met meer technologie. We worden steeds vaker ondersteund door uitgebreide datasystemen tijdens het reizen. Het is daarom goed om niet alleen te kijken naar hoe deze systemen onze reizen sneller en efficiënter kunnen maken, maar ook veiliger.  

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

De gedragseffecten van duurzame mobiliteit

11 nov om 08:03 uur

Tijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…

Lees verder
descriptionArtikel

Onderzoek naar acceptabele reistijd

27 sep om 09:23 uur

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…

Lees verder
descriptionArtikel

Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie

15 aug om 13:10 uur

Volgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…

Lees verder
descriptionArtikel

Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op

9 aug om 11:54 uur

Het subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…

Lees verder
person_outlineBlog

SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?

16 mei om 08:00 uur

Mobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…

Lees verder
descriptionArtikel

‘Niet meer van crisis naar crisis struikelen’

27 mrt om 16:33 uur

Daan Zandbelt, stedenbouwkundige en partner bij bureau De Zwarte Hond, ziet dat we…

Lees verder
descriptionArtikel

Een ruimtelijke en sociale blik op de reis van de toekomst

26 mrt om 09:23 uur

Als het gaat om de toekomst van mobiliteit, denken sommige mensen aan drones voor personenvervoer. Anderen…

Lees verder
descriptionArtikel

Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert modelbepalingen voor reguleren deelvervoer in lokale wetgeving

13 mrt om 10:57 uur

Samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit heeft modelbepalingen gespresenteerd die kunnen helpen bij het…

Lees verder