De 15-minutenstad: hoe dan?

Ook in Nederland heeft het idee post gevat in de hoofden van politici én pleitbezorgers van de fiets en lopen. Logisch ook. Een 15-minutenstad roept niet alleen beelden op van blije fietsende forensen, rustige snelwegen en wandelende gezinnen. Het gaat gepaard met beelden van groene steden met brede stoepen en gezellige ontmoetingsplekken. Leven in een lagere versnelling, misschien wel. Bovendien zullen we sowieso aanpassingen moeten doen in onze fysieke leefomgeving, als we invulling willen geven aan de energietransitie, de bestrijding van de stikstof- en klimaatcrisis en de woningbouwopgave.
In Biind Magazine van mei lees je twee artikelen over hoe we tot die 15-minutenstad kunnen komen. Twee visies, elk met een ander zwaartepunt. Waar beide partijen het over eens zijn is dat het concept alleen kans van slagen heeft met een integrale aanpak. (klik op de afbeelding om het artikel te lezen)
De voetganger: van stiefkindje naar prioriteit in de 15-minutenstad
Ontwerpprincipes voor een 15-minutenstad
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Essaybundel Fysiek volgt sociaal
In de essaybundel Fysiek volgt sociaal delen negen auteurs elk een visie op de leefomgevingen van morgen.…
Vlaardingen pakt ophoogprogramma steeds integraler aan
Verzakkingen. De polder Holy in het buitengebied van Vlaardingen, waar in de jaren 80 van de vorige eeuw de…
Hoe integratie van groen bij woningbouw bijdraagt aan klimaatbestendigheid en leefbaarheid
Groen als onmisbare bouwsteen: kansen en lessen voor woningbouwontwikkeling.
CROW vraagt om feedback op vernieuwd IMBOR
CROW heeft een nieuwe versie van het Informatiemodel Beheer Openbare Ruimte (IMBOR) ontwikkeld en legt deze ter…
Vernieuwde handreikingen voor stedelijke knooppunten en toekomstige woonwijken
Het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) heeft recent geactualiseerde versies van de…
Investeringen in infrastructuur kunnen ongelijkheid vergroten
Investeringen in infrastructuur lijken vooral positief, maar niet alle bevolkingsgroepen profiteren evenveel…
Economische impact van mobiliteitskeuzes in centrumgebieden
Het Verplaatsings- en bestedingsonderzoek 2024 biedt waardevolle inzichten in de economische betekenis van…
De staat van onze infrastructuur
Onze infrastructuur vormt de ruggengraat van de samenleving. Van wegen en spoorwegen tot waterkeringen en…
Reactie toevoegen