De gemeente Utrecht wil de luchtkwaliteit in de stad verder verbeteren. Hoewel die in de afgelopen jaren al gezonder is geworden, is dit nog niet voldoende om de gezondheid van inwoners optimaal te beschermen. Te veel fijnstof en stikstofdioxide in de lucht is schadelijk voor de gezondheid van mensen, de natuur en het milieu. Daarom gaat de gemeente verder dan de wettelijke Europese normen en streeft naar het halen van de strengere advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uit 2021.
Utrecht wil luchtkwaliteit in stad verder verbeteren
Stapsgewijs
Utrecht werkt stap voor stap toe naar een volledig uitstootvrije stad, waarbij de focus ligt op lokale vervuilende bronnen waar de meeste winst te behalen is. Daarnaast komt een groot deel van de verontreiniging van buiten de stad, daarom lobbyt de gemeente actief voor strengere maatregelen op regionaal, nationaal en Europees niveau.
“We leggen de lat hoger om de gezondheid van Utrechters te beschermen”, zegt wethouder Eva Oosters van Milieu en Emissieloos Vervoer. “Schone lucht is geen luxe, maar een noodzaak. Luchtvervuiling heeft een enorme impact, van longproblemen tot hart- en vaatziekten. Deze stappen zoals het houtstookverbod en de uitbreiding van de milieuzone, zijn ambitieus maar essentieel.”
Zero-emissiezones uitbreiden
Verkeer is de grootste bron van vervuiling in Utrecht. Daarom worden de milieuzone en de zero-emissiezone stapsgewijs verder uitgebreid. Vanaf 2027 worden dieselvoertuigen, zoals personenauto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen in heel Utrecht niet meer toegestaan als ze niet voldoen aan de gestelde normen. Vanaf 2030 breidt de gemeente de grenzen van de zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s uit naar de hele stad. Ook worden vanaf dat jaar alleen nog uitstootvrije brom- en snorfietsen toegestaan.
Houtstook is een van de grootste veroorzakers van fijnstof en een van de weinige bronnen waar de afgelopen jaren geen daling van de uitstoot te zien is. Vanaf 2025 wil Utrecht daarom geen nieuwe rookkanalen meer toestaan in nieuwbouwwoningen en werkt de gemeente toe naar een volledig houtstookvrije stad in 2030.
Daarnaast gaat de gemeente strenger handhaven op bouwstofemissies en onderzoek doen naar eisen voor mobiele (bouw)werktuigen. Ook worden strengere eisen opgenomen in het inkoopbeleid van de gemeente en haar eigen wagenpark.
Gemeenteraad
De beleidsnota is aangeboden aan de gemeenteraad, die later een besluit erover zal nemen. Daarna worden de stappen om de luchtkwaliteit te verbeteren verder uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma.
bron: gemeente Utrecht
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Apeldoorn aan kop in Gezonde Stad Index
13 nov om 11:13 uurDe nieuwste editie van de Gezonde Stad Index, gepubliceerd door Arcadis, benadrukt het belang van voortdurende…
Biind Magazine #4 2024 over de Gezonde Leefomegving
22 okt om 09:18 uurIn de nieuwste editie van Biind Magazine staat de gezonde leefomgeving centraal. Gezondheid en welzijn worden…
Gezonde leefomgeving in Leiden: ruimtelijke puzzel vergt slimme combinaties
9 okt om 07:30 uurLeiden zet ambitieuze stappen richting een groenere toekomst. Na het succes van het Singelpark richt de stad…
Dordrecht Sportgemeente van het Jaar 2024, ook prijs voor Maastricht
3 okt om 17:37 uurTijdens het jubileumcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in ’s-Hertogenbosch werd Dordrecht afgelopen week…
Hoe gaan we naar een gezonde leefomgeving?
10 sep om 10:03 uurEen gezonde leefomgeving is een leefomgeving die als prettig wordt ervaren, en waar de druk op de gezondheid zo…
Uiteenlopende gemeentelijke plannen voor gezondheid via sport en bewegen
10 jul om 12:20 uurDe rol van sport en bewegen in de plannen van gemeenten voor het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)…
BioClock Consortium onderzoekt invloed van kunstlicht op biologische klok
3 jul om 16:16 uurDe gehele levende natuur bezit een biologische klok. Deze wordt ‘gelijk gezet’ door licht, van nature de…
Schone Lucht Akkoord op koers voor gezondheidswinst
2 jul om 11:52 uurAls alle plannen voor schonere lucht worden uitgevoerd, zullen Nederlanders in 2030 gemiddeld 2,5 tot 3,5…