Autogebruik in landelijk gebied neemt toe

Foto: Shutterstock
Dat komt onder meer omdat men buiten de stad steeds afhankelijker wordt van de auto, omdat de afstand tot werk, sociaal netwerk en voorzieningen groeit. Tegelijkertijd verschraalt het ov-aanbod. Terwijl het particulier autobezit per inwoner in de centrum-stedelijke gebieden daalde in het afgelopen decennium, steeg het autobezit in de meer landelijke gebieden duidelijk. Ten aanzien van het autogebruik is een soortgelijke trend zichtbaar. Dit concluderen onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie 'Het wijdverbreide autobezit in Nederland'.
Gedwongen autobezit
In de stad zegt ongeveer een derde van de mensen steeds afhankelijker te worden van de auto, tegen twee derde in landelijk gebied. 1 op de 3 respondenten in het onderzoek van KiM is het eens met de stelling 'autobezit is geen vrije keuze, maar (bittere) noodzaak'.
Een auto bezitten is duur, zeker nu de brandstofprijzen door het dak gaan. Toch zijn er veel huishoudens die, ondanks dat ze het zich niet kunnen veroorloven, een auto voor de deur hebben staan. Gedwongen autobezit heet dat, en het gaat op voor zo'n 5 procent van de Nederlanders met een auto.
SUV-icatie
Omdat de auto's in het Nederlandse wagenpark steeds groter, krachtiger en zwaarder worden kunnen we spreken van SUV-icatie. Deze trend heeft onder andere negatieve gevolgen voor de veiligheid van de mensen op straat, de ruimtedruk en het materiaalgebruik. In 25 jaar tijd is de totale massa van de Nederlandse personenautovloot verdubbeld. Nieuw geregistreerde auto's zijn gemiddeld 24 kg zwaarder dan die van het jaar daarvoor. Door de toepassing van grote batterijpakketten in nieuwe auto's zal toename in de massa voorlopig ook doorzetten.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Welzijn centraal bij jonge ontwerpers
De rapportage 'De ruimtelijke ontwerpsector in perspectief' werpt licht op de opvattingen en ambities van de…
Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: aanzienlijke vooruitgang geboekt
Nederland streeft naar een klimaatneutraal mobiliteitssysteem in 2050. Het Planbureau voor de Leefomgeving en…
Structurele ongelijkheid bedreigt gezondheid en welzijn, waarschuwt SCP
Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) heeft in zijn recente rapport "Sociale en Culturele Ontwikkelingen…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
Tijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
De blinde vlek in mobiliteitsbeleid: ‘Het spelende kind is een zwart-witfoto geworden’
Nederland ervaart een mobiliteitscrisis met verstopte wegen en overvolle treinen tijdens de spits. Een…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
Volgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Reactie toevoegen