Nederland ervaart een mobiliteitscrisis met verstopte wegen en overvolle treinen tijdens de spits. Een betaalbare oplossing lijkt ver weg. Mobiliteitsexperts benadrukken tijdens een rondetafelgesprek van de Vervoerregio Amsterdam en adviesbureau Arcadis de noodzaak voor innovatie.
De blinde vlek in mobiliteitsbeleid: ‘Het spelende kind is een zwart-witfoto geworden’
Bewustwording van overtuigingen
Verschillende mobiliteitsconcepten, zoals Trias Mobilica en MaaS, hebben niet het gewenste effect, vanwege ingesleten gewoonten en structurele belemmeringen. Een herziening van ons mobiliteitsverhaal en -systeem kan gedragsverandering stimuleren. De eerste stap is ons bewust te worden van diepgewortelde overtuigingen en taalgebruik. Denk aan het gebruik van ‘kindvriendelijke straten’ in plaats van ‘minder parkeerplaatsen’.
Wat kunnen we wel doen?
Tijdens het rondetafelgesprek zijn diverse maatregelen besproken die aansluiten bij een vernieuwd mobiliteitsverhaal.
- Financiële prikkels voor gedragsverandering
Ons fiscale stelsel is gericht op kostenvergoeding en niet op het stimuleren van minder mobiliteit. Differentiatie van vergoedingen op basis van afstand en modaliteit kan dit veranderen. - Variabele tarieven voor auto's op basis van omvang
De trend van steeds grotere auto's vraagt om variabele tarieven op basis van voertuiggrootte, zoals voor parkeren in stedelijke gebieden. - Verhuisvergoeding ter bevordering van nabijheid tot werk
Versoepel verhuisvergoedingen om werknemers te stimuleren dichter bij hun werk te wonen, waardoor reisafstanden worden beperkt. - Lokale hubs ter vermindering van reisbewegingen
Het promoten van mobiliteitshubs in dorpen kan ervoor zorgen dat voorzieningen dichterbij zijn en reisbewegingen naar stedelijke gebieden verminderen. Hiervoor kunnen autogarages getransformeerd worden, zoals gezien in Antwerpen. - Perspectiefverandering voor duurzame mobiliteit
Het invoeren van mobiliteitsscores voor gebieden in plaats van parkeernormen helpt het gesprek te voeren over de rechtvaardiging ruimte voor de auto in te ruilen voor bijvoorbeeld meer groen. - Heroverweging van leaseregelingen voor mobiliteit
Vernieuwde leaseregelingen kunnen evenwichtige mobiliteit stimuleren en de impact van auto-gerelateerde kosten op mobiliteitskeuzes herzien.
Zwart-witfoto weer realiteit
De Spaanse stad Pontevedra heeft 83.000 inwoners en is sinds 1999 autovrij. Dit voorbeeld toont aan dat een andere aanpak mogelijk is en leidt tot een hogere leefbaarheid en tevredenheid onder inwoners. Het spelende kind op straat is daar een realiteit, en niet langer een zwart-witfoto. Willen we dit in Nederland ook bewerkstelligen en mobiliteit verduurzamen, dan moeten we alles op alles zetten om de systeemverandering in gang te zetten.
Meer artikelen met dit thema
Meer veiligheid voor vrouwen in de openbare ruimte
17 apr om 19:10 uurHet is lente. De tijd om lekker tot laat in de avond naar buiten te gaan. Althans, dat is wat mannen denken.…
Geef slechte bereikbaarheid ‘een stem’ en houdt niet altijd vast aan de one-size-fits-all-oplossing
24 aug 2023Wegen worden aangelegd om door iedereen gebruikt te kunnen worden. Dat klinkt ideaal en eerlijk, maar is dat in…
Hoe digitalisering vervoersarmoede kan vergroten
21 aug 2023Bepaalde doelgroepen ervaren digitalisering als een drempel. Met EU-financiering werd in de periode 2020 tot en…
Fysieke toegankelijkheid in ov steeds beter op orde
8 aug 2023Het openbaar vervoer in Nederland is lang niet altijd toegankelijk voor iedereen en het Bestuursakkoord…
‘Maatschappelijke impact toegankelijke stations onbetaalbaar’
28 jul 2023Bram ’t Mannetje was acht jaar lang programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail. In die rol was hij…
Objectief oordeel over toegankelijkheid met Quick Scan
13 jul 2023Een inclusieve samenleving is iets wat met name in het sociaal domein een thema is. Terwijl een toegankelijke…
Open Oproep Ruimte voor rechtvaardigheid
16 jun 2023Nederland staat voor een grote verbouwing die enorme ruimtelijke gevolgen zal hebben. De ‘wederombouw’, die…
Bijdrage gebiedsontwikkelingen aan een duurzame stedelijke ontwikkeling op de lange termijn
25 apr 2023Marktpartijen en gemeenten zijn en momenteel hard mee bezig plannen te ontwikkelen voor het dichten van de…