Transitie naar een duurzame samenleving
Om echt stappen te maken zullen grenzen moeten worden doorbroken, zullen partijen die nu nog ‘ongebonden’ hun eigen domein beheren met elkaar moeten samenwerken. Omdat voor een succesvolle transitie in sommige domeinen moet worden ingeleverd om in andere domeinen te kunnen verdienen. Om het in een beeld te vatten: het volstaat niet om ieder ons eigen voortuintje op orde te maken, de hele wijk moet gesaneerd worden.
Wat ons betreft is de uitdaging om partijen te helpen om ‘over hun schutting heen’ te kijken. Als ontwerpers kunnen we verbeelden hoe het ook anders kan, en daarmee kunnen we het gesprek, de discussie en de besluitvorming op gang helpen.
Wij denken dat het openbaar vervoer een goede rol kan spelen als ambassadeur van transitiedenken, door in de praktijk te laten zien dat er nog veel meer mogelijk is dan alleen het afstappen van fossiele brandstof. Met simpele innovatieve aanpassingen die het reiscomfort stimuleren, kan nieuw elan aan het OV worden gegeven.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: aanzienlijke vooruitgang geboekt
Nederland streeft naar een klimaatneutraal mobiliteitssysteem in 2050. Het Planbureau voor de Leefomgeving en…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
Tijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
Volgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
Het subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
Mobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Veiliger schoolzones met digitaal verkeersmanagement
Op dit moment zitten er meer dan 1.4 miljoen kinderen in Nederland op het basisonderwijs. Al deze kinderen…
Reactie toevoegen