De gemeenteraad van Groningen neemt concrete maatregelen om de stadslogistiek verder te verduurzamen. De ondernemersvereniging schaart zich achter de plannen.
Groninger ondernemers staan achter ZE-beleid
Eric Bos, voorzitter van de Groningen City Club die 550 Groninger ondernemers vertegenwoordigd, vindt het een goede zaak dat de stad ambitieus is. “Je kunt beter voorop lopen dan op het laatste moment heel stringente maatregelen moeten nemen”, zegt hij tegen het Dagblad van het Noorden.
Op 12 februari presenteerde de gemeente de ‘Conceptvisie Stadslogistiek’. De gemeente neemt zeven maatregelen, waaronder uitbreiding van het venstertijdengebied per 1 januari 2022, uitbreiding van de zero emissie-zone (ZE-zone) per 1 januari 2025, een vernieuwd ontheffingenbeleid en extra handhaving door middel van ANPR-camera’s.
Van 26 maart tot 7 mei geldt nog een inspraakperiode, om in oktober tot een definitieve visie te komen.
Venstertijden
In het venstertijdengebied mogen logistieke vervoerders laden en lossen tussen 5 uur ‘s morgens en 12 uur ‘s middags. Dit gebied wordt per 1 januari 2022 uitgebreid naar de hele binnenstad binnen de Diepenring plus de Westerhaven.
Deze maatregel moet de druk op de gehele binnenstad verlichten in de middag en fietsers en voetgangers daarmee meer ruimte te geven. Volgens Bos komt 70 procent van de binnenstadbezoekers ’s middags, waardoor de druk inderdaad beter wordt verspreid.
ZE-zone
De gemeente Groningen wil per 1 januari 2025 ditzelfde gebied tot ZE-zone voor stadslogistieke voertuigen maken. De gemeente sloot zich eerder al aan bij de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek, maar daarin staat niet de omvang van de ZE-zone omschreven.
Dit noemt Bos een ‘flinke uitdaging’, en daarom hoopt hij op een flinke lobby richting Den Haag. “Een ambitie hebben is leuk, maar die moet je wel faciliteren. De overheid zou met een stimuleringsregeling kunnen komen voor elektrisch vrachtverkeer.” Ook wijst Bos op het belang van hubs aan de rand van de binnenstad. “Hoe eerder je anticipeert op wat ons te wachten staat, hoe beter.”
De gemeente Groningen en OV-Bureau Groningen Drenthe werken samen aan een integrale visie op zero emissiebeleid. Hierover vertelden zij afgelopen oktober tijdens de Zero Emissie Conferentie. Busvervoer en satadslogistiek kunnen veel van elkaar leren.
Lees ook: De integrale zero emissiestrategie in Groningen en Drenthe
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen