De Overijsselse hoofdstad Zwolle zet de eerste stappen op weg naar een schone stadslogistiek.
Start pilots schoon goederenvervoer in Zwolse binnenstad
Met de invoering van een stadslogistiekmakelaar en vier pilots willen burgemeester en wethouders in Zwolle stappen zetten op weg naar een schone stadslogistiek in 2025.
De gemeente Zwolle heeft in 2017 de Greendeal Zero Emissie Stadslogistiek ondertekend. Daarmee heeft ze zich verbonden aan de doelstelling van een volledig schone stadsdistribuite in 2025. Het Actieplan stadslogistiek beschrijft hoe Zwolle dat doel wil bereiken. Enerzijds met schonere voertuigen en anderzijds met kleinere (efficiënte) en vermindering van het aantal vervoersbewegingen. Centraal in het plan staat de instelling van een stadslogistiek makelaar, die hét loket vormt voor ondernemers, inwoners en initiatiefnemers. De logistiek makelaar is ambassadeur voor en stimuleert initiatieven voor schoon stadsvervoer.
Pilots
Samen met logistieke partners en belanghebbenden in de binnenstad heeft de gemeente vier pilots in voorbereiding als eerste stappen op weg naar een volledig schone stadslogistiek. Het gaat om het realiseren van stop en drop plekken in de binnenstad, city-hubs en overslagpunten aan de stadsrand en de stimulering van elektrische vrachtfietsen.
De stop en drop plekken zijn bedoeld voor het laden en lossen van gekoelde producten voor de horeca in de binnenstad. Bij de city-hubs kunnen bewoners en ondernemers uit de binnenstad pakketten afhalen en overslaan in schone voertuigen. Ook kunnen ze er bakfietsen huren. De overslagpunten aan de rand van de stad zijn bedoeld voor de overslag van grotere ladingen van vrachtauto´s naar kleinere (elektrische) voertuigen of bakfietsen die de spullen verder de stad in brengen.
Maatregelen
Naast de pilots willlen b en w ook zelf maatregelen nemen die bijdragen aan schone stadslogistiek. Ze stellen voor de venstertijden (laad- en lostijden) in de binnenstad aan te passen en extra in te zetten op handhaving en informatie. De gemeente werkt met alle betrokken partners en de provincie Overijssel aan een meerjarenprogramma stadslogistiek. Dat maakt deel uit van het uitvoeringsprogramma van de mobiliteitsvisie Zwolle, die naar verwachting begin 2019 wordt vastgesteld.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen