Slimme laadpaal voor gemeente Rotterdam
Er komen steeds meer elektrische auto’s bij in Rotterdam. De gemeente juicht dat toe, omdat elektrische auto’s bijdragen aan een betere luchtkwaliteit. Het laden van al die elektrische auto’s vraagt echter veel het elektriciteitsnetwerk. Slimme laadpalen bieden daarbij uitkomst. De nieuwe laadpalen worden voorzien van slimme laadtechnieken als Smart Charging en Vehicle to Grid. Met deze technieken kunnen elektrische auto’s een overschot aan duurzaam opgewekte stroom opslaan en vervolgens terug leveren aan het net op piekmomenten.
Stabiel netwerk
Volgens wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) worden elektrische auto’s met slimme laadpalen een belangrijke schakel in het toekomstbestendig maken van het elektriciteitsnetwerk. “We wekken steeds meer energie duurzaam op met zonnepanelen en windmolens. Die energie is niet gelijkmatig beschikbaar over de dag. Met slimme palen worden auto’s geladen op een moment dat er een overschot aan elektriciteit is en wordt het laden gestopt of leveren ze terug aan het stroomnet op het moment dat het aanbod minder is. Dat is nog eens efficiënt omgaan met energie.”
Smart Charging
Nog niet alle elektrische auto’s zijn geschikt voor slim laden. De gemeente gaat met twee technieken experimenteren: Smart Charging en Vehicle to Grid. Met Smart Charging worden de laadsessies van elektrische voertuigen op afstand aangestuurd. Door op specifieke momenten langzamer of sneller te laden, worden pieken in elektriciteitsvraag voorkomen en beschikbare duurzame stroom beter verdeeld. Ook kan de laadsnelheid precies op het juiste moment worden aangepast waarmee de beschikbare netcapaciteit optimaal wordt ingezet, zonder dat de elektrische rijder daar last van heeft.
Vehicle to Grid
Met Vehicle to Grid wordt duurzame stroom tijdelijk opgeslagen in de accu’s van elektrische auto’s. Op het moment dat er veel vraag naar stroom is, kan de opgeslagen stroom via de nieuwe laadpalen teruggegeven worden aan het elektriciteitsnet. In de toekomst zullen steeds meer elektrische auto’s van deze software worden voorzien. Door nu te investeren in deze innovatie bereidt de gemeente Rotterdam zich voor op de toekomst waarin elektrisch rijden de norm is.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen