Biind Magazine over Duurzame Mobiliteit
Het nieuwste Biind Magazine staat in het teken van Duurzame Mobiliteit.
De brandstofprijzen schoten het afgelopen jaar door het dak. Hetzelfde zien we momenteel met de energieprijzen. Maar de verwarming een graadje lager draaien is makkelijker dan meteen je benzineauto inruilen voor een elektrisch exemplaar.
Duurzame mobiliteit is in veel gevallen niet voor iedereen bereikbaar. Een auto is duur, een elektrische nog duurder. De prijs van een treinkaartje wordt ook steeds hoger, bovendien is de trein een steeds minder aantrekkelijk alternatief door overvolle treinstellen en uitval. Blijven fiets en benenwagen over. Hartstikke duurzaam, maar niet altijd even praktisch.
Bussen en vrachtwagens worden ook steeds duurzamer. Daar speelt echter de uitdaging van het overvolle elektriciteitsnet. En dat terwijl in bussenland 2025 met rode pen staat omcirkeld: dan moeten alle nieuwe bussen ‘zero emissie aan de uitlaat’ rijden.
Het moge duidelijk zijn. De oplossingen zijn er al, alleen de randvoorwaarden om die oplossingen voor iedereen toegankelijk te maken zijn (nog) niet goed. Of dat op korte termijn gaat lukken is de vraag.
We proberen uit alle macht te faciliteren dat we ons nog meer en nog vaker kunnen verplaatsen. Economische groei leidt tot meer mobiliteit. Maar hebben we ons wel eens afgevraagd of we dat wel moeten willen? Rijksbouwmeester Francesco Veenstra zei in een interview met Binnenlands Bestuur al dat ruimtelijke kwaliteit misschien wel belangrijker zou moeten zijn dan economische groei. Als je die gedachte doortrekt, zou je tot de conclusie kunnen komen dat al die mobiliteit op straat ook niet echt bijdraagt aan de ruimtelijke kwaliteit.
Wil natuurlijk niet zeggen dat we niet moeten verduurzamen. Daarover gaat dit magazine.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Veiliger schoolzones met digitaal verkeersmanagement
1 apr om 15:43 uurOp dit moment zitten er meer dan 1.4 miljoen kinderen in Nederland op het basisonderwijs. Al deze kinderen…
‘Niet meer van crisis naar crisis struikelen’
27 mrt om 16:33 uurDaan Zandbelt, stedenbouwkundige en partner bij bureau De Zwarte Hond, ziet dat we…
Reactie toevoegen