We kunnen smart mobility inzetten om toekomstige problemen voor te zijn. Dat vertelde Ananda Groag, mobiliteitsexpert van ShareNL, tijdens haar keynote op het Parkeerbeheercongres (video).
'Met smart mobility kunnen we problemen voorkomen'
Zo vragen mobiliteitsstrends ook om een alternatief voor parkeerinkomsten. Momenteel kijken we nog heel ouderwets naar problemen die op ons afkomen, stelt Groag. Ze hield de aanwezigen voor dat er momenteel vier megatrends spelen in de mobiliteitssector. De eerste is elektrisch rijden. Dit heeft volgens Groag geen grote invloed hebben op het aantal parkeerplaatsen. Wel leidt het ertoe dat steeds meer van die parkeerplaatsen van stekkers worden voorzien.
De tweede trend is de opkomst van de zelfrijdende auto. Daardoor is het niet meer nodig om de auto in de stad te parkeren. Het betekent wel dat er aan de rand van de stad strategische verzamelplaatsen moeten komen, waar ook het onderhoud aan de auto moet plaatsvinden. Groag voorziet ook een rol voor de zelfrijdende auto in buitengebieden. Daar kan het als variant op het ov een alternatief vormen voor ‘dunne’ onrendabele buslijnen.
De derde trend is het feit dat auto’s steeds slimmer worden en met elkaar en andere apparaten in contact staan.
De vierde trend tenslotte is de deeleconomie. Volgens Groag kan dit leiden tot een forse besparing in de openbare ruimte. En dat is van groot belang, omdat de stilstaande auto momenteel naar schatting 50 procent van de openbare ruimte in beslag neemt. En dat inzicht is niet nieuw, vertelde Groag. Al in de jaren ’60 waren het de provo’s die via witkarren en witte fietsen het delen promootten.
Gevolgen
Groag schetste ook een aantal gevolgen van deze trends. Zo zal de auto steeds meer uit de binnenstad verdwijnen en kan de last mile via duurzaam vervoer worden afgelegd. Ook komt er een nieuwe infrastructuur, inclusief plekken voor autodelen. En drop off en pick upplekken, die nu nog vaak officieus in steden worden gerealiseerd.
Voor parkeren betekent het een ander type inkomsten. Groag verwacht dat de trends ertoe leiden dat parkeerinkomsten in de binnenstad in de toekomst plaats maken voor dynamisch ruimtegebruik en beprijzing naar gebruik. Zij noemde dit de curb, wat betekent dat men over de stoeprand heen moet durven stappen.
Door smart mobility in te zetten, kunnen we problemen voor zijn. "Smart mobility biedt ons heel veel oplossingen." In onderstaande video legt Groag uit welke oplossingen dat kunnen zijn.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Utrecht wil luchtkwaliteit in stad verder verbeteren
22 nov om 17:14 uurDe gemeente Utrecht wil de luchtkwaliteit in de stad verder verbeteren. Hoewel die in de afgelopen jaren al…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Apeldoorn aan kop in Gezonde Stad Index
13 nov om 11:13 uurDe nieuwste editie van de Gezonde Stad Index, gepubliceerd door Arcadis, benadrukt het belang van voortdurende…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Biind Magazine #4 2024 over de Gezonde Leefomegving
22 okt om 09:18 uurIn de nieuwste editie van Biind Magazine staat de gezonde leefomgeving centraal. Gezondheid en welzijn worden…
Gezonde leefomgeving in Leiden: ruimtelijke puzzel vergt slimme combinaties
9 okt om 07:30 uurLeiden zet ambitieuze stappen richting een groenere toekomst. Na het succes van het Singelpark richt de stad…
Dordrecht Sportgemeente van het Jaar 2024, ook prijs voor Maastricht
3 okt om 17:37 uurTijdens het jubileumcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in ’s-Hertogenbosch werd Dordrecht afgelopen week…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Reactie toevoegen