Biind Expert Patrick Heuts schrijft over de introductie van een nieuwe generatie CSS inlet voor elektrische voertuigen.
Nieuwe generatie CCS (laad) inlets voor elektrische voertuigen vermindert laadinfra-investeringen
Ebusco introduceert met haar leverancier Phoenix een nieuwe generatie CSS (laad) inlets voor elektrische voertuigen. Deze inlet kan met HPC-technologie (High Performance Charging) tot 500 Ampère opladen. Hiermee zullen laadinfra-investeringen drastisch reduceren – zowel in tijd als in kosten.
Met deze nieuwe technologie wordt het mogelijk om elektrische bussen in het depot ook in zeer korte tijd – en heel kosteneffectief – op te laden. Dit is geweldig nieuws voor e-bussen die > 350 km per dag moeten rijden of bijvoorbeeld e-bussen die wat extra batterijcapaciteit nodig hebben vanwege elektrische verwarming bij lage buitentemperaturen.
Ebusco heeft altijd geloofd én gefocust op het opladen van e-bussen op depots. In Nederland kan +/- 65% van alle OV-bussen de hele dag rijden zonder op te laden*. Maar met deze nieuwe technologie is het zelfs voor de andere 35% ook mogelijk om de hele dag door te rijden, zonder te hoeven investeren in nieuwe infrastructuren zoals alternatieve laadsystemen op straat. Dit scheelt veel tijd (denk aan vergunningen, hardware en werkuren), geld (investeringen in infrastructuur en onderhoud) en klachten van bewoners.
Het is heel gemakkelijk: installeer gewoon opladers in uw depot(s) en alle bussen kunnen hun dagelijkse routes rijden. De meeste bussen laden alleen ’s nachts op (wat ook goedkoper is vanwege het nachttarief) en de andere bussen kunnen het depot bijvoorbeeld 1x per dag extra bezoeken voor een snelle bijlaadsessie.
Met deze nieuwe technologie kunnen we veel tijd en geld besparen bij de elektrificatie van busvloten.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen