Anne-Mette Andersen van AM Landskab ziet kansen voor binnensteden, nu de populariteit van wandelen de afgelopen maanden enorm is toegenomen.
Coronawandelen: kans voor de binnenstad

Foto Shutterstock
Er zijn mensen die het idee hebben dat we na de Coronatijd ons heel anders gaan gedragen, bijvoorbeeld op mobiliteitsgebied. Dat we veel minder gaan vliegen bijvoorbeeld. Dat zou heel fijn zijn voor de vermindering van de CO2 uitstoot, maar ik betwijfel het helaas. Waarom? Vliegen doen mensen maar af en toe. Maar niet elke dag.
Of je iets elke dag doet is cruciaal voor gedragsverandering. Wil je een gewoonte doorbreken dan is een eerste vereiste dat je, elke dag, drie maanden lang de nieuwe gewoonte volhoudt. Dat heeft te maken met de tijd dat het kost voor het aanmaken en integreren van nieuwe hersensstructuren om deze nieuwe gewoonte uit te voeren (zeer interessant topic, meer info hierover kan je bij Theoretische Neuropsychologie aan de Universiteit van Amsterdam verkrijgen). Ik zie daarom wél een reële kans voor een gedragsverandering op een ander aspect van mobiliteit. Namelijk lopen.
Mensen hebben zich suf gewandeld in de Coronatijd! De gewoonte zit nu dus bij veel mensen al in hun hersenen. Sta even stil bij hoe veel dit zou oplossen in onze steden als dáár voortaan meer wordt gelopen. Veel binnensteden raken overvol met fietsen. Omdat fietsen in plaats van autorijden in grotere steden óók al in ons systeem is gaan zitten en zoals we vroeger het liefst IN de winkel parkeerden met de auto, zo parkeren we nu het liefst onze fiets tegen winkelruiten, grachtenhekken, caféafschermingen, oude bomen – ik noem maar wat. Dat zorgt voor overlast in alle vormen, vooral ontoegankelijkheid voor mensen met een beperking.
Het fietsen eenzijdig stimuleren zorgt dus voor nieuwe dilemma’s. Zoals de Deense vakgenoten en bestuurders die ik hier mag rondleiden voor ‘Strategische Gebiedsontwikkeling’ steevast constateren; de voetganger is écht de zwakke verkeersdeelnemer in Nederland.
Dat moet toch anders kunnen? Jazeker. Maar om nu de goede wandelgewoonte vast te houden is stimulans nodig. Dat lukt niet met alleen een flashy campagne, die is ondersteunend. Daar zijn vooral concrete ingrepen voor nodig in de openbare ruimte. Ingrepen die óók een bijdrage gaan leveren voor waarde op andere vlakken.
Op maandag 21 september geeft Anne-Mette Andersen de succesvolle masterclass 'Stop met bewonersavonden! Maar wat dan wél?!' De masterclass vindt plaats bij La Vie in Utrecht. Het aantal plekken is beperkt dus schrijf je snel in!
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Moeilijke keuzes maken voor toekomstbestendige fietsinfrastructuur
Fietsen wordt door de overheid flink gestimuleerd. Het is immers een gezond, ruimte-efficiënt en…
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
In het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Ruimte voor lopen? Geef ruimte aan de samenleving!
Dit najaar wordt het Nationaal Masterplan Lopen gepresenteerd, waarin de partners van de City Deal Ruimte voor…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
Iedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
Ook in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…
Contourendocument voor Nationaal Masterplan Lopen opgesteld
Om lopen nu en in de toekomst goed op de kaart te zetten wordt door tientallen partijen gewerkt aan het…
Data als basis voor voetgangersbeleid
Steeds meer gemeenten zien het belang van de voetganger. In het STOMP-model staat-ie dan ook op de eerste plek…
Reactie toevoegen