De bereikbaarheid van dagelijkse voorzieningen staat onder druk. Ze komen verder weg te liggen en het aanbod van ov verschraalt steeds verder. Een coalitie van 29 maatschappelijke organisaties roept het nog te vormen kabinet daarom op om van bereikbaarheid een speerpunt te maken.
Manifest voor bereikbaarheid

Foto: Shutterstock
Een slechte bereikbaarheid van voorzieningen is op meerdere fronten slecht nieuws. Uiteraard heeft de bewoner er zelf last van wanneer een supermarkt of huisarts niet op korte afstand van huis is. Dat daardoor veel mensen vaker de auto pakken heeft vervolgens een negatieve invloed op de luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid.
Slechte bereikbaarheid bedrijventerreinen
Voor de mensen die zich geen auto kunnen veroorloven is de nabijheid van werk een must. Maar 1 op de 5 bedrijventerreinen is slecht of helemaal niet bereikbaar met het ov. En dus worden mensen beperkt in het werk dat ze kunnen doen. En wat te denken van ouderen die nie binnen 15 minuten bij een huisarts kunnen zijn?
Om dit tij te keren, overhandigen de organisaties het ‘Manifest voor bereikbaarheid’ aan de Vaste Kamercommissie van Infrastructuur & Waterstaat. Hierin vragen we met klem om voorzieningen voor iederéén goed bereikbaar te maken.
Clusters van woningen en voorzieningen
Als dagelijkse bestemmingen voor iedereen goed bereikbaar zijn, zorgt dat onder meer voor eerlijke kansen op onderwijs en banen, veiliger verkeer en gezondere lucht. Dat kan bereikt worden door mensen alternatieven te bieden zoals voldoende fiets- en looproutes, deelmobiliteit en openbaar vervoer op maat. Anderzijds gaat het om nabijheid van voorzieningen. De organisaties pleiten er bijvoorbeeld voor om bij bouwen veel meer clusters van woningen en voorzieningen te maken. "We staan aan de vooravond van een grote bouwopgave, dus daar ligt een hele grote kans", aldus Marjolein Demmers van Natuur & Milieu.
Kijk ook op de website Samen verkleinen we de afstand voor concrete oplossingen.
Ondertekenaars van het manifest
Het Manifestvoor bereikbaarheid is ondertekend door 29 organisaties:
Bartiméus Fonds, CNV, Coalitie van Deelauto-aanbieders, Comité Schone Lucht, Fietsersbond, FNV, HandicapNL, IEDERIN, Jonge Klimaatbeweging, KWF Kankerbestrijding, Landelijke Studentenvakbond, Landelijke Vereniging voor Kleine Kernen, Longfonds, MENSenSTRAAT, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, Natuur & Milieu, Nederlandse Spoorwegen, Nederlandse Vereniging Duurzame Energie, Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, OV-NL, ROVER, Stichting Steenbreek, Stichting Stimuland, Stichting voor Werkende Ouders, Studenten voor Morgen, Voetgangersbeweging Nederland, VoetgangersVereniging Nederland, Wij Staan Op! en Wandelnet.
De inhoud van het manifest is afgestemd met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Nedersaksenlijn: Meer dan een spoorlijn
De spoorkaart van Nederland laat zien dat we over een vrij goede dekking beschikken. Bijna overal in het land…
Gezamenlijke aanpak levert het beste resultaat
Als adviseur wil je meerwaarde bieden aan je opdrachtgever(s). We werken aan een leefbare en goed…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
Mobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert modelbepalingen voor reguleren deelvervoer in lokale wetgeving
Samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit heeft modelbepalingen gespresenteerd die kunnen helpen bij het…
Overijssel wil bereikbaarheid verbeteren met ontwikkeling regionale hubs
Overijssel gaat met de NS regionale hubs ontwikkelen die verschillende vervoersnetwerken en voorzieningen aan…
Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit
Het Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…
Geef slechte bereikbaarheid ‘een stem’ en houdt niet altijd vast aan de one-size-fits-all-oplossing
Wegen worden aangelegd om door iedereen gebruikt te kunnen worden. Dat klinkt ideaal en eerlijk, maar is dat in…
Overlast deelmobiliteit Scheveningen aangepakt met breed gedragen plan
Je ziet ze op steeds meer plekken: deelfietsen, deelbakfietsen en elektrische deelscooters. Je huurt ze via een…