Inwoners, bedrijfsleven en overheden uit de regio maken zich hard voor de komst van de Nedersaksenlijn (NSL). Met de aanleg van 44 kilometer spoor ontstaat een verbinding van 180 kilometer tussen Enschede en Groningen.
We zien dat het werkveld in ontwikkeling is. De openbare ruimte moet aan steeds meer aspecten invulling geven. Ondanks dat de beschikbare ruimte niet toeneemt.
Een SUMP – Sustainable Urban Mobility Plan – is vrijwel zeker verplicht vanaf 2027 voor grote gemeentes die gelegen zijn aan het Europese transportnetwerk
Bij een regionale hub moeten reizigers terecht kunnen voor meerdere vormen van openbaar vervoer en voor goede aansluitingen. Daarnaast zijn er voorzieningen als parkeeruimte voor fiets en auto en is er horeca aanwezig.
Een slechte bereikbaarheid van voorzieningen is op meerdere fronten slecht nieuws. Uiteraard heeft de bewoner er zelf last van wanneer een supermarkt of huisarts niet op korte afstand van huis is.
We leven en werken met velen in eenzelfde verplaatsingspatroon. ’s Ochtends van huis naar werk en ’s middags andersom. Daaromheen hebben we onze maatschappij gebouwd.
Je ziet ze op steeds meer plekken: deelfietsen, deelbakfietsen en elektrische deelscooters. Je huurt ze via een app, betaalt per minuut en parkeert ze als je op je bestemming bent aangekomen.
Michiel van der Zanden is consultant en business developer bij Stevin Technology Consultants, waar hij verantwoordelijk is voor de energiehub propositie.