Het verlagen van de ov-tarieven heeft niet het gevolg gehad waar op gehoopt was
Bij een vlakke tariefdaling, waarbij de ov-tarieven voor iedereen en op alle tijdstippen dalen, is ruim driekwart van de toename in ov-gebruik toe te schrijven aan reizen die nu nog niet worden gemaakt, zo blijkt uit het KiM-onderzoek. Dit aandeel kan nog hoger uitvallen, wanneer tariefverlagingen enkel op bepaalde tijdstippen of voor bepaalde doelgroepen gelden.
Er vindt slechts een beperkte verschuiving plaats van auto- naar ov-gebruik. Bij een vlakke tariefdaling zou ongeveer 18% van de toename in ov-mobiliteit afkomstig zijn van reizen die anders met de auto worden gemaakt. Ongeveer 5% werd eerst op de fiets of te voet afgelegd.
Omdat het autogebruik in Nederland veel groter is dan het ov-gebruik, zijn de effecten van prijsverlaging in het ov op het autogebruik relatief veel kleiner. Als het ov-gebruik met 1% toeneemt door verlaging van de tarieven, dan neemt het autogebruik met slechts 0,03% af. Een sterke groei in ov-gebruik kan ook leiden tot andere effecten voor de ov-gebruikers, zoals een verminderde kans op een zitplaats. Daardoor kunnen bestaande ov-reizigers op zoek gaan naar een alternatieve vervoerwijze.
Ov lang niet altijd alternatief voor auto
Er zijn allerlei situaties waarin het ov geen alternatief is voor de auto. In niet-stedelijke gebieden is het ov-aanbod beperkter dan in stedelijke gebieden, waardoor de reis met het ov vaak veel langer duurt dan een autorit. ’s Nachts is in niet-stedelijke gebieden vaak helemaal geen ov beschikbaar. Voor autoritten binnen of tussen hoog-stedelijke gebieden biedt het ov daarentegen veel vaker een alternatief. De reistijd met het ov is daar vaak competitief met die van de auto.
Combinatie van maatregelen
Voor een verschuiving van auto- naar ov-gebruik is een combinatie van maatregelen effectiever dan enkel het verlagen van de tarieven in het ov. Door het gebruik van de auto minder aantrekkelijk te maken en het ov tegelijkertijd aantrekkelijker, zal naar verwachting het effect op het autogebruik groter zijn. Maatregelen om het autogebruik minder aantrekkelijk te maken zijn bijvoorbeeld hogere parkeertarieven. Naast tariefverlagingen, dragen een groter aanbod en een hogere kwaliteit ook bij aan een aantrekkelijker ov.
Lees hier meer www.rijksoverheid.nl
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
‘Niet meer van crisis naar crisis struikelen’
27 mrt om 16:33 uurDaan Zandbelt, stedenbouwkundige en partner bij bureau De Zwarte Hond, ziet dat we…
Een ruimtelijke en sociale blik op de reis van de toekomst
26 mrt om 09:23 uurAls het gaat om de toekomst van mobiliteit, denken sommige mensen aan drones voor personenvervoer. Anderen…
Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert modelbepalingen voor reguleren deelvervoer in lokale wetgeving
13 mrt om 10:57 uurSamenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit heeft modelbepalingen gespresenteerd die kunnen helpen bij het…
Mobiliteit in de toekomst: sciencefiction of realiteit?
5 mrt om 12:19 uurIn 1964 introduceerde de televisieserie Star Trek de ‘communicator’, een draagbaar apparaatje waarmee mensen…
Reactie toevoegen