Elektrisch rijden personenauto’s en logistiek: trends en impact op het elektriciteitssysteem
Groeiende elektriciteitsvraag
Het aantal elektrische auto’s groeit naar verwachting tot ruim boven de 1 miljoen in 2030. De elektriciteitsvraag groeit daarmee snel en legt een steeds groter beslag op het elektriciteitsnet, dat op veel plekken al tegen zijn grenzen aanloopt. Door het laden van de auto’s beter te spreiden over de tijd en het elektriciteitsnet te verzwaren kan dit worden ondervangen. Dit vergt niet zozeer nieuwe technologie maar vooral samenwerking tussen partijen en een afweging van belangen onder (overheids)regie.
Netverzwaring noodzakelijk maar kost tijd
Het stroomverbruik van een elektrische auto kan de elektriciteitsvraag van een huishouden verdubbelen. De piekvraag kan zelfs tot een factor 5 à 10 omhoog gaan. Lokale elektriciteitsnetten kunnen hierdoor overbelast raken, zeker wanneer veel auto’s in dezelfde wijk op ongeveer hetzelfde moment worden geladen. Het vermijden van deze lokale netcongestie is een van de hoofdopgaven in de transitie naar elektrisch rijden. Netverzwaring kan een oplossing bieden, maar dit kost tijd en vraagt uitvoeringscapaciteit. Belanghebbenden in de logistieke sector hameren eveneens op snelle netverzwaring.
Slim laden kan probleem beheersbaar houden
Door de piekvraag door laden beheersbaar te houden kan overbelasting van het elektriciteitsnet worden voorkomen. Daarbij is laadsturing, ook wel “slim laden” genoemd, onontbeerlijk. Slim laden biedt de mogelijkheid om variabele stroomprijzen te benutten die het gevolg zijn van de wisselende productie van hernieuwbare elektriciteit uit zon en/of wind. Hiervoor is meer financiële ruimte nodig om gebruikers te bewegen tot slim laden en moeten tegengestelde belangen worden overbrugd zoals het eerlijk verdelen van de kosten en baten over alle betrokkenen. Verder moeten er op het gebied van dataprivacy en de (interpretatie) van wetgeving nog een aantal punten worden opgelost.
Lees hier meer
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Veiliger schoolzones met digitaal verkeersmanagement
1 apr om 15:43 uurOp dit moment zitten er meer dan 1.4 miljoen kinderen in Nederland op het basisonderwijs. Al deze kinderen…
‘Niet meer van crisis naar crisis struikelen’
27 mrt om 16:33 uurDaan Zandbelt, stedenbouwkundige en partner bij bureau De Zwarte Hond, ziet dat we…
Reactie toevoegen