Nadat de deelfiets in Amsterdam eerder in de ban werd gedaan, gaat de gemeente nu experimenteren om deelfietsen toe te staan.
Deelfietsen in Amsterdam weer toegestaan
Het gaat dan om kleinschalige experimenten. De stad staat ook elektrische deelbrommers weer toe.
De deelfietsen leverden in 2017 veel overlast op. Daarom heeft het stadsbestuur destijds besloten deelfietsen niet meer toe te staan. Om een herhaling van overlast te voorkomen, experimenteert de stad nu op kleine schaal en gereguleerd met deelfietsen.
Voor experimenten met deelfietsen en andere deelvoertuigen kan een ontheffing worden aangevraagd als sprake is van ‘een mobiliteitsopgave of -wens’. Bijvoorbeeld als een bepaald gebied slecht bereikbaar is met het openbaar vervoer, aldus de gemeente. Deelvoertuigen moeten in potentie bij kunnen dragen aan een verbetering van de deur-tot-deurreis in combinatie met het openbaar vervoer of P+R, een alternatief zijn voor de auto en onderdeel van de oplossing zijn in het parkeerprobleem in de stad.
Elektrische fietsen en brommers
De gemeente Amsterdam geeft ook ruimte voor kleinschalige experimenten met (elektrische) deelfietsen en deelbakfietsen. De speciale parkeervakken voor deelfietsen komen te vervallen in verband met de hoge kosten. De fietsen mogen overal parkeren. Twee partijen kunnen een vergunning krijgen voor het in de hele stad aanbieden van elektrische deelbrommers.
Voorgeleggen aan de gemeenteraad
In 2018 hebben verschillende marktpartijen en overheden een begin gemaakt richting de ontwikkeling van een interoperabel deelfietssysteem door met elkaar uitgangspunten en standaarden te ontwikkelen. Deze uitgangspunten en standaarden worden in Amsterdam als minimale eis opgenomen.
Het beleid wordt in mei voorgelegd aan de gemeenteraad. Als ook de raad een positief besluit neemt, kan de uitvoering starten. Hoeveel ruimte deelvoertuigen na 2021 krijgen in de stad is mede afhankelijk van de uitkomsten van deze experimenten.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Veiliger schoolzones met digitaal verkeersmanagement
1 apr om 15:43 uurOp dit moment zitten er meer dan 1.4 miljoen kinderen in Nederland op het basisonderwijs. Al deze kinderen…
‘Niet meer van crisis naar crisis struikelen’
27 mrt om 16:33 uurDaan Zandbelt, stedenbouwkundige en partner bij bureau De Zwarte Hond, ziet dat we…
Reactie toevoegen