Hoe ontsluiten we de juiste informatie in de MaaS-keten? Stevin Technology Consultants ontwikkelde het datawiel, dat de potentie uit data optimaal inzichtelijk maakt.
Datawiel maakt potentie MaaS-data inzichtelijk
De reiziger kan straks dankzij MaaS uit talloze vervoerders kiezen om van A naar B te komen. De grootste randvoorwaarden voor het aanbieden van deze keuze is dat je beschikt over de juiste informatie. De data om deze informatie te geven zijn veelvuldig aanwezig, maar hoe zorgen we ervoor dat we de juiste informatie ontsluiten voor de reiziger?
Het datawiel van Stevin geeft snel inzicht in de volwassenheid van de hele dataketen. Dit model maakt de potentie uit data optimaal inzichtelijk. Met dit inzicht kunnen we op het juiste niveau actie ondernemen om eventuele data-problemen te verhelpen en kunnen we oplossingen toekomstgericht inregelen.
Beslissing
Uiteindelijk draait het om het maken van de juiste beslissingen. Pas als het helder is welke beslissing gemaakt moet worden, kun je de juiste informatie zoeken en bepalen hoe je deze informatie gaat tonen. Een goed informatiemodel zorgt ervoor dat de beslissing gestoeld is op basis van eenduidig gedefinieerde informatie. Dit overzicht vermindert ook ‘dubbele’ analyses.
Data-analyse
De ruwe data moeten eerst geanalyseerd (of bewerkt) worden, om de juiste informatie te kunnen tonen. Deze analyse kan een complex zelflerend logaritme zijn, maar kan ook zo simpel zijn als het plotten van data op een kaart. De ruwe data die geanalyseerd worden, bevinden zich in IT-systemen (denk bijvoorbeeld aan SAP of Oracle), die de dagelijkse processen ondersteunen.
Conceptueel datamodel
Er is een conceptueel datamodel nodig om een volledig overzicht te krijgen van welke data vastgelegd zijn in de IT-systemen. Uit ervaring blijkt dat dit conceptueel datamodel niet ontwikkeld kan worden zonder de personen die de processen en assets goed kennen. Zij bepalen de definities van de data die geregistreerd worden.
Als het model ontbreekt is het veel lastiger om de aanwezige data te vinden binnen de organisatie en om verschillende data toekomstbestendig aan elkaar te koppelen. Ook voorkomt dit overzicht dat er in het kader van datakwaliteit gekozen wordt voor één specifieke oplossing vanuit één afdeling, wat bij een andere afdeling weer problemen veroorzaakt.
Assets
De bepaalde data worden opgehaald uit de assets. Assets is hier gekozen als verzamelnaam van alle informatiebronnen. Dus niet allen fysieke onderdelen (vervoersmiddelen), maar ook bijvoorbeeld het weer of de vervoersdrukte. Uiteindelijk wil je de beslissingen over het gebruik van deze assets maken. Je wilt zorgen dat op dit niveau de benodigde data ook eenduidig worden geregistreerd.
Om MaaS succesvol te maken, moeten bovenstaande onderdelen afgestemd worden door veel partijen met nog meer data. Door het datawiel toe te passen zal MaaS gaan rollen!
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Veiliger schoolzones met digitaal verkeersmanagement
1 apr om 15:43 uurOp dit moment zitten er meer dan 1.4 miljoen kinderen in Nederland op het basisonderwijs. Al deze kinderen…
‘Niet meer van crisis naar crisis struikelen’
27 mrt om 16:33 uurDaan Zandbelt, stedenbouwkundige en partner bij bureau De Zwarte Hond, ziet dat we…
Reactie toevoegen