Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, wil de Franse hoofdstad ‘ecologisch hervormen’. In haar plannen is weinig ruimte voor de auto.
Burgemeester Parijs gaat strijd aan met auto
Daarvoor presenteerde zij eind januari het plan ‘City of 15 minutes’, dat onderdeel uitmaakt van haar herverkiezingsprogramma. De stad moet '100 procent fietsvriendelijk' worden en daarvoor wil ze de Franse hoofdstad opdelen in buurten, waarin alle noodzakelijke voorzieningen voor elke Parijzenaar per fiets of te voet op 15 minuten afstand te vinden zijn. Dat moet de stad leefbaarder en schoner maken.
Minder auto
In de plannen staat onder meer dat elke straat een fietsstrook moet krijgen en dat elke stadsbrug moet worden voorzien van een afgescheiden, beschermde fietspaden moeten krijgen. De benodigde ruimte om Parijs fietsvriendelijker te maken gaat ten koste van de auto.
Ze wil onder meer de stad fiets- en loopvriendelijker maken en 72 procent van de straatparkeerplekken moet verdwijnen. Volgens een studie uit 2019 heeft Parijs momenteel 83.500 straatparkeerplaatsen, en daarvan moeten er 60.000 verdwijnen.
Nieuwe organisatie van de straten
De ‘City of 15 minutes’-plannen zijn gebaseerd op ideeën van ‘smart city’-professor Carlos Moreno van de Universiteit van Parijs. Moreno pleit voor chrono-urbanisme waarbij we een andere relatie met onze tijd en mobiliteit aangaan. Alle noodzakelijke voorzieningen moeten dichtbij huis zijn.
Hildago vertaalt dit in een ‘nieuwe organisatie van de straten’. Belangrijke doorgangswegen in Parijs moeten ontoegankelijk voor motorvoertuigen worden, drukke kruispunten moeten tot voetgangerspleinen worden omgetoverd en straten rondom scholen moeten kindvriendelijker worden. Verder wil ze parkeerplaatsen in Parijs veranderen in groenruimte, speelplek en moestuinen.
Maar dan moet ze wel eerst worden herverkozen. Tussen 15 en 22 maart zijn de verkiezingen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen