De ombouw van de Amstelveenlijn, waarbij de voormalige metro/sneltram 51 is vervangen door de nieuwe hoogwaardige tramlijn 25, startte in 2018 en omvatte de vernieuwing van de infrastructuur, de aanleg van drie ongelijkvloerse kruispunten en een opstelterrein in Amstelveen en de ombouw van vijftien haltes. De oude voertuigen waren aan het eind van hun levensduur en zijn vervangen door de nieuwe 15G-trams van het Spaanse CAF. En nu, twee jaar later, is de Amstelveenlijn officieel geopend.
Amstelveenllijn: voltooid binnen tijd én budget
Trots
“Het is best gek om z’n groot succes niet op een ‘normale’ manier te kunnen vieren”, begint De Lannoy van de Vervoerregio bij de digitale feestelijkheden. “Maar het gevoel dat je samen zo’n belangrijke mijlpaal hebt behaald en dat de lijn nu in exploitatie is, geeft een trots gevoel.” Rippens vult aan: “De laatste weken waren we heel intensief aan het testen. Als de aftrap dan goed verloopt, mogen beide organisaties daar trots op zijn. We hebben het toch maar mooi gedaan met z´n allen.”
Het project binnen de gestelde uitvoeringperiode (twee jaar) en binnen het gestelde budget (300 miljoen euro) behaald. Want dat is lang niet altijd vanzelfsprekend: neem projecten als de Uithoflijn en de Hoekse Lijn. “De ontwikkelingen bij die projecten triggerden ons ook wel om het in dit project ánders aan te pakken”, bekent De Lannoy. “We hebben dit project ‘Amsteltram’ tussendoor laten auditen, om te checken of we op de goede weg zaten.”
Centrale aansturing
Eén van de conclusies was destijds: de organisaties moeten meer samenwerken, vervolgt hij. “Als het moeilijk wordt, zie je vaak dat verschillende partijen allereerst voor eigen parochie preken. Dat leerpunt hebben we meegenomen in het traject. Daarom hebben we hier gezegd: we voeren een centrale regie op het realiseren van een werkend vervoersysteem. Als gedurende het traject wijzigingen moesten plaatsvinden, hielden we de controle en aansturing strak. Want als projecten ontsporen door vertraging, kost dat de organisatie uiteindelijk meer geld. We hebben voldoende reserveringen voor risico’s in de begroting opgenomen. Daardoor heb je marge, wanneer iets niet verloopt zoals gepland.”
Die centrale aansturing hield in dat eerst naar oplossingen werd gezocht voor problemen, en daarna pas de financiële consequenties in kaart werden gebracht. Tramdirecteur Rippens van GVB: “Daardoor ontstaat vertrouwen: je komt er samen wel uit. Dat geeft ruimte om integraal na te kunnen denken over een goed werkend vervoersysteem.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
Gezamenlijke aanpak levert het beste resultaat
29 mei om 16:15 uurAls adviseur wil je meerwaarde bieden aan je opdrachtgever(s). We werken aan een leefbare en goed…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Veiliger schoolzones met digitaal verkeersmanagement
1 apr om 15:43 uurOp dit moment zitten er meer dan 1.4 miljoen kinderen in Nederland op het basisonderwijs. Al deze kinderen…
Reactie toevoegen