Subsidie nieuwe elektrische auto's toch niet verlaagd

De subsidie voor particulieren om een nieuwe elektrische auto te kopen of leasen blijft 2950 euro. Eerder was sprake dat de subsidie zou worden verlaagd, maar wegens tegenvallende verkoopresultaten gaat dat niet door.

 

 

Het plan om de zogenaamde SEPP-subsidie te verlagen per 2024 is van tafel, omdat de verkoop van nieuwe particuliere elektrische auto's in 2023 tegevalt, meldt staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. "Recent heb ik al mijn zorgen geuit over de negatieve ontwikkelingen van de Total Cost of Ownership (TCO) voor particuliere elektrische auto’s ten opzichte van auto’s met een fossiele verbrandingsmotor. Die verslechtert met name als gevolg van het ontbreken van een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische auto’s vanaf 2026 en de recent gestegen catalogusprijzen door de hoge inflatie", aldus de bewindsvrouw. 

Handhaving in 2024

Hoewel het aan een nieuwe kabinet is om voor de langere termijn afspraken te maken, blijft de subsidie dus op hetzelfde niveau gehandhaafd in 2024. Op die manier moet elektrisch rijden voor een bredere groep bereikbaar blijven of worden. Het bedrag dat dit jaar overblijft in de subsidiepot, wordt meegenomen naar volgend jaar. 

Om de oorzaak van de tegenvallende verkopen te verklaren is onafhankelijk onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat de aankoopkosten een grote rol spelen, vooral bij potentiële kopers van tweedehands auto's. Bij (potentiële) kopers van een nieuwe auto spelen naast de aankoopkosten ook aspecten als actieradius en ten aanzien van opladen vaker ook een – doorslaggevende of grote – rol nu nog geen elektrische auto te willen.

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: aanzienlijke vooruitgang geboekt

Nederland streeft naar een klimaatneutraal mobiliteitssysteem in 2050. Het Planbureau voor de Leefomgeving en…

Lees verder
person_outlineBlog

Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte

Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…

Lees verder
descriptionArtikel

De gedragseffecten van duurzame mobiliteit

Tijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…

Lees verder
descriptionArtikel

Onderzoek naar acceptabele reistijd

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…

Lees verder
descriptionArtikel

Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie

Volgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…

Lees verder
descriptionArtikel

Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op

Het subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…

Lees verder
person_outlineBlog

SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?

Mobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…

Lees verder
descriptionArtikel

Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone

Rotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…

Lees verder