Om in 2030 een kwart van de personenauto's in Rotterdam elektrisch te kunnen laten rijden, wordt het aantal laadpunten de komende jaren vervijfvoudigd.
Versnelde uitbreiding laadnetwerk in Rotterdam
Volgens de Nationale Agenda Laadinfrastructuur rijden in 2030 1,9 miljoen auto’s volledig elektrisch. Daarmee neemt automatisch ook de laadbehoefte toe. Met de strategie Laadinfrastructuur 2021-2030 Positief Geladen investeert gemeente Rotterdam de komende jaren in een versnelde uitbreiding van het laadnetwerk voor alle doelgroepen. Want naast personenauto's zullen ook het personenvervoer over het water en de laatste tranche van 110 RET-bussen in 2030 volledig uitstootvrij zijn.
Van circa 3.000 openbare laadpunten nu naar circa 15.000 in 2030. De plaatsing gebeurt enkel op straat als er geen andere, private plek is en vindt plaats aan de hand van het eerder vastgestelde laadkader. Ook gaat de gemeente op zoek naar aanvullende locaties voor de realisatie van slimme laadpleinen. In totaal heeft de stad er op dit moment vier. Daarnaast worden private partijen gestimuleerd om laden op privaat en semipubliek terrein (beter) mogelijk en toegankelijk te maken. Bijvoorbeeld door hen te helpen met de financiering in de vorm van leningen, advies op maat en regulerende maatregelen zoals verplichte laadplekken bij nieuwbouwprojecten. Nieuwe laadpalen zullen verder worden voorzien van slimme laadtechnieken (smart charging), waardoor ze pieken en dalen in het stroomnet op kunnen vangen. Elektrische auto’s kunnen op die manier bij gaan dragen aan het stabiel maken van het energienet.
Zero emissie zone 2025
Met de introductie van de zero emissie zone voor stadslogistiek in 2025 zal ook het goederenvervoer steeds meer elektrisch gaan rijden. Vorig jaar sloot de gemeente hiervoor al een convenant met 56 bedrijven (zie ook: logistiek010.nl). De stad wil met de complete laadstrategie de transitie naar elektrisch vervoer optimaal faciliteren én versnellen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen