Snelle fietsroutes zorgen voor meer fietsers
Effect investeringen
De universiteit onderzocht het effect van snelle fietsroutes in Gelderland op de groei van het aantal fietsgebruikers. De onderzoekers analyseerden telgegevens van de vele fietspaden en vergeleken ook andere gegevens. Het doel van de studies was te beoordelen in hoeverre investeringen in deze fietsroutes daadwerkelijk bijdragen aan een toename van het fietsgebruik. In de eerste studie is gekeken naar het gebruik van de routes: leidde de aanleg van hoogwaardige fietsroutes tot een groei van het fietsverkeer. In de tweede studie is bestudeerd of de aanleg van een snelle fietsroutes leidt tot een gedragsverandering om te kiezen tussen de auto of de fiets. Er is gekeken in welke mate de realisatie van snelle fietsroutes de kans vergroot dat personen de fiets pakken en de auto laten staan.
Voor beide studies geldt dat waargenomen veranderingen in gebruik of verplaatsingsgedrag niet zomaar toe te schrijven zijn aan de realisatie van snelle fietsroutes. De verandering kan ook het gevolg zijn van autonome groei, bijvoorbeeld veroorzaakt door de opkomst van snellere (elektrische) fietsen, toenemende files of de bouw van een nieuwe woonwijk in de omgeving van een snelle fietsroute.
Fietsinfrastructuur voor iedereen
De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat snelle fietsroutes zorgen voor een toename in het gebruik en dat deze stijging voor een deel is toe te schrijven aan nieuwe fietsers die voorheen de auto pakten. De Radboud Universiteit onderzocht ook de populariteit van fietsen bij mensen met een lage sociaaleconomische status in een wijk die grenst aan een snelle fietsroute. Om zo meer inzicht te krijgen in hoe verschillende doelgroepen aankijken op het gebruik van de fiets. Woon-werkfietsers en studerende fietsers zijn namelijk al vaker onderzocht. De bredere studie helpt beter toe te werken naar een fietsinfrastructuur voor iedereen.
Aanbevelingen
De aanbevelingen uit het onderzoek richten zich op drie aspecten van de ontwikkeling van hoogwaardige fietsroutes:
- Aantrekkelijkheid (integratie in de omgeving, gericht op positieve beleving) zodat zowel fietsers op de route als mensen uit de de omgeving de meerwaarde van de route ervaren en de route positief ervaren.
- Veiligheid (ten opzichte van ander verkeer en verkeer op de hoogwaardige fietsroute).
- Fietscomfort (breedte, vlakheid en stroefheid van het wegdek).
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt om 09:13 uurIn het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep om 16:35 uur‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep om 08:29 uurIedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
Reactie toevoegen