Kennisplatform ElaadNL en de regionale netbeheerders hebben een aanbesteding in de markt gezet voor een uniforme aansluiting voor publieke laadpalen, lantaarnpalen en parkeermeters.
Netbeheerders willen standaard aansluitmethode voor laadpalen
Deze objecten in de openbare ruimte worden nu met een relatief grote 'huisaansluiting' op het net gezet, maar dat kan volgens de netbeheerders simpeler en sneller. Tussen 2021 en 2025 zullen bijna 200.000 laadpalen op het net aangesloten moeten worden en dat is een grote uitdaging voor netbeheerders. Daarbij komt dat er ook nog meer dan 100.000 extra lichtmasten en 6.000 andere 'onbemande kleinverbruiksobjecten' in de openbare ruimte geplaatst worden.
Aanbesteding
Om hun werk sneller te kunnen doen, willen de netbeheerders graag dat de werkwijze en de componenten die voor een laadpaalaansluiting gebruikt worden, gestandaardiseerd worden. Via een aanbesteding vragen de netbeheerders de markt om hulp. Op dit moment is het volgens de netbeheerders verplicht om een laadpaal aan te sluiten met een zogeheten huisaansluiting, een kleinverbruikersaansluiting die ook voor woningen wordt gebruikt. Per laadpaal en installateur kan de manier waarop die aansluiting wordt gemaakt echter verschillen, en de aansluitwaarde van een huisaansluiting is meestal groter dan wat een laadpaal feitelijk nodig heeft. Het doel van de aanbesteding is dat alle aansluitingen voor 'straatmeubilair' -behalve laadpalen gaat het dus ook om bijvoorbeeld lantaarnpalen en parkeermeters- vanaf 2021 op dezelfde manier en met dezelfde spullen worden gedaan.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
‘Niet meer van crisis naar crisis struikelen’
27 mrt om 16:33 uurDaan Zandbelt, stedenbouwkundige en partner bij bureau De Zwarte Hond, ziet dat we…
Een ruimtelijke en sociale blik op de reis van de toekomst
26 mrt om 09:23 uurAls het gaat om de toekomst van mobiliteit, denken sommige mensen aan drones voor personenvervoer. Anderen…
Reactie toevoegen