Om de klimaatdoelstellingen te halen moeten in 2030 alle verkochte nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland ‘nul uitstoot aan de uitlaat’ zijn. Wat dat betekent voor de laadbehoefte is nu onderzocht op Bedrijvenpark Randwyck in Maastricht.
Laadbehoefte voor elektrische logistiek onderzocht
Enpuls, onderdeel van netwerkbedrijf Enexis Groep, Samenwerkende Industrieterreinen Maastricht (SIM), Enexis Netbeheer en de gemeente Maastricht/Zuid-Limburg Bereikbaar hebben samen met achttien bedrijven van Bedrijvenpark Randwyck in een pilot onderzocht wat de laadbehoefte voor elektrische logistiek voor de komende jaren zal worden en wat daarvoor nodig is.
Omdat in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto's geen CO2 meer moegen uitstoten, steeg de verkoop van elektrische bestelbusjes in 2020 al met 180 procent. De verwachting is dat vrachtwagens ook steeds meer elektrisch zullen zijn.
Voor elektrische logistiek zijn voldoende laadpunten en capaciteit op het elektriciteitsnet nodig. Belangrijk onderdeel van de pilot voor bedrijventerrein Randwyck is dat het delen van ieders kennis en ervaringen in workshops leidt tot inzichten van de laadbehoeften op korte en lange termijn en hoe laadinfra gezamenlijk benut kan worden en dus efficiënter, goedkoper en haalbaar. En verder: met elkaar in gesprek gaan over laad- en energiebehoeften verhoogt de bewustwording rond het thema en de urgentie ervan; ideeën en vragen tussen bedrijven worden nu al uitgewisseld en mogelijke gezamenlijke oplossingen gedeeld en verkend. En Enexis krijgt meer inzicht in de planvorming.
Resultaten onderzoek
Uit een eerste onderzoek onder de 18 bedrijven blijkt dat de helft een visie heeft op het verduurzamen van het wagenpark of dat in voorbereiding heeft, de andere helft is er nog niet mee bezig. De helft denkt aan elektrisch rijden, maar ook de opties biobrandstof, lpg, renewable diesel of waterstof worden overwogen. Een op de vijf bedrijven heeft zonnepanelen, nog eens 33% heeft deze in de planning. Daarmee kan ook het eigen wagenpark en van andere bedrijven worden voorzien van elektriciteit.
In de workshop waar deze resultaten gepresenteerd zijn, werd ook duidelijk dat elk bedrijf andere laadbehoeften heeft en dat het elektriciteitsnet nergens hetzelfde is. Dat betekent dat je voor oplossingsrichtingen moet inzoomen. Het meest verwachte laadprofiel is: op eigen terrein in de avond en nacht ‘langzaam’ laden. Wanneer nodig snelladen onderweg of op bestemming.
Op basis van deze inzichten kan een concept-totaalaanpak gemaakt worden. Dat is hard nodig: uit de analyse van Enexis netbeheer bijkt dat de extra laadbehoefte van logistiek in 2028 zou kunnen leiden tot een knelpunt op het HS/MS-station in Randwyck. De extra energievraag door elektrificatie van gebouwen en processen is hierin nog niet meegenomen. Enkel met een totaalbeeld van de toekomstige energiebehoefte van het bedrijventerrein, kan Enexis uitbreidingen van het netwerk op tijd in zijn investeringsplannen opnemen.
Nabije toekomst
Een belangrijke conclusie die de deelnemers aan de workshop hebben getrokken is dat samenwerking op dit thema noodzakelijk is, geen bedrijf kan dit alleen. Het doel is dan ook om nog meer bedrijven te gaan betrekken. Daarnaast zullen de inzichten van de pilot gedeeld worden met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur en Stichting E-laad. SIM wil ook andere bedrijventerreinen interesseren voor deze aanpak.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
het is voorlopig nog niet mogelijk om via pv of wind energie op te slaan waar je dan gedurende de nacht en avond het wagenpark kan opladen, daar lees ik niets over?
Ingediend door Ronald F. Spaan (niet geregistreerde gebruiker) op vr, 10/12/2021 - 06:10
Reactie toevoegen