App leidt slechtzienden door Arnhem Centraal
Gekoppeld aan tijden en haltes
Tot nu toe moesten mensen met een visuele beperking het vooral doen met de geribbelde geleidelijnen, een hulphond of een taststok. Met de app eZwayZ weet je op elk moment precies waar je bent en waar je naartoe moet. De app is gekoppeld aan aankomst- en vertrektijden, maar ook aan de in-en uitstaphaltes van alle bussen. Voorbeeld: je komt met de streekbus aan op het station, je wilt nog even koffie halen, naar de informatiebalie en vervolgens naar de juiste stadsbus voor het vervolg van de reis. eZwayZ zorgt ervoor dat je door de juiste deur, naar de juiste stationswinkel en uiteindelijk bij de juiste bushalte terechtkomt.
Alleen mobiele telefoon nodig
Ontwikkelaar Bart van Heijingen van eZwayZ: "Het enige dat je nodig hebt is een mobiele telefoon. EZwayz laat je op drie manieren zien hoe je moet lopen: met een hoogcontrast geleidelijn die je laat zien hoe je moet lopen, met gesproken aanwijzingen en met trilsignalen. We hebben de app samen ontwikkeld met Bartiméus, een expertise- en zorgorganisatie voor mensen met een visuele beperking. Daardoor kregen we een goed beeld van de behoefte van de doelgroep en wisten we precies wat we moesten bouwen."
De app gebruikt geen GPS. Dat werkt binnen niet goed en kan bovendien niet zien op welke verdieping je bent. Van Heijningen: "EZwayZ werkt heel anders, met ‘visuele positionering’. We hebben vooraf een digitaal beeld, een 3D-model,van het treinstation en de bussenpleinen gescand. De camera op je telefoon vergelijkt zijn beeld, met die van het vooraf gescande beeld en weet vervolgens precies waar je staat. Ook weet je app in welke richting je gedraaid staat." Dat digitale gescande beeld wordt steeds geüpdatet, zodat het altijd meeloopt met aanpassingen in het gebouw. "En de privacy is gewaarborgd: er worden geen privacygevoelige gegevens uitgewisseld tussen je telefoon en de cloud."
Dynamisch bussenplein
Wethouder Roeland van der Zee van de gemeente Arnhem is enthousiast. "Dit is een prachtoplossing om de juiste weg te vinden in een mooi en ingewikkeld gebouw als het Arnhemse Centraal Station. Met zijn verschillende niveaus die vloeiend in elkaar overgaan." Aanleiding voor de gemeente Arnhem om de app te laten ontwikkelen, was de intrede van het ‘dynamische bussenplein’. ‘Dat betekent dat de bus steeds op een ander perron stopt, afhankelijk van waar er een plek vrij is, legt Van der Zee uit. "Wij zochten een hulpmiddel voor mensen met een visuele beperking, dat hen helpt de juiste bus en de juiste bushalte te vinden. Omdat we twee bussenpleinen hebben, met daartussen de stationshal, kwamen we uiteindelijk uit op de eZwayZ-app."
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
De blinde vlek in mobiliteitsbeleid: ‘Het spelende kind is een zwart-witfoto geworden’
5 nov om 12:08 uurNederland ervaart een mobiliteitscrisis met verstopte wegen en overvolle treinen tijdens de spits. Een…
Amsterdam enige Nederlandse stad in top 20 Smart City Index 2024
4 sep om 10:04 uurZürich, Oslo en Canberra voeren de Smart City Index 2024 aan. Amsterdam zakt van 15 naar 18 en is de enige…
"Slimme digitale regie transformeert openbare ruimte in steden
3 mei om 15:35 uurIn de snel veranderende wereld van verstedelijking en bouwopgaven, is de openbare ruimte van een stad een…
Meer veiligheid voor vrouwen in de openbare ruimte
17 apr om 19:10 uurHet is lente. De tijd om lekker tot laat in de avond naar buiten te gaan. Althans, dat is wat mannen denken.…
Duurzaamheid dichterbij dankzij AI
11 mrt om 14:25 uurDe digitale transitie en de duurzaamheidstransitie vinden tegelijkertijd plaats. Deze zogenoemde ‘twin…
Geef slechte bereikbaarheid ‘een stem’ en houdt niet altijd vast aan de one-size-fits-all-oplossing
24 aug 2023Wegen worden aangelegd om door iedereen gebruikt te kunnen worden. Dat klinkt ideaal en eerlijk, maar is dat in…
Hoe digitalisering vervoersarmoede kan vergroten
21 aug 2023Bepaalde doelgroepen ervaren digitalisering als een drempel. Met EU-financiering werd in de periode 2020 tot en…
Fysieke toegankelijkheid in ov steeds beter op orde
8 aug 2023Het openbaar vervoer in Nederland is lang niet altijd toegankelijk voor iedereen en het Bestuursakkoord…
Reactie toevoegen