In de snel veranderende wereld van verstedelijking en bouwopgaven, is de openbare ruimte van een stad een belangrijk element. Steden willen voldoen aan de groeiende behoeften van haar inwoners en evolueren naar een efficiënte, duurzame en leefbare omgeving. Slimme digitale regie gaat hierbij een belangrijke rol vervullen.
"Slimme digitale regie transformeert openbare ruimte in steden
We zitten in de wurggreep genaamd verstedelijking. Het aantal inwoners groeit, waardoor de openbare ruimte onder druk komt te staan. De inwoners hebben grote behoefte aan mobiliteit, maar door die mobiliteitsbehoefte komen ook meer auto’s de stad in. En door de toename van de auto’s, blijft er weer minder openbare ruimte over voor andere doeleinden.
Momenteel zetten steden al in op autoluwe centra en passen zij hun verkeersmanagement strategieën aan van doorstroming naar milieuvriendelijkheid en leefbaarheid. Om dit in goede banen te leiden heb je inzicht, overzicht en de mogelijkheid tot ingrijpen nodig, zogenaamde slimme digitale regie. Het gaat immers om meer dan het aanpassen van verkeersmanagement.
Denk aan het heroverwegen van het gebruik van openbare ruimtes. Straten en pleinen kunnen zo ontworpen worden dat ze multifunctioneel zijn en rekening houden met de behoeften van voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en gedeelde mobiliteitsdiensten. Hierbij kan vanzelfsprekend rekening worden gehouden met het prioriteitsprincipe van STOMP (Stappen, Trappen, OV, MaaS en Privéauto).
Zelf maak ik deel uit van het project DRO-DMI (Digitale Regie op de openbare ruimte onder het programma van Dutch Metropolitan Innovations). Wij komen tot de ontdekking dat er sprake is van een complex systeem, waarbij rekening gehouden moet worden met veel verschillende factoren. Het risico bestaat dat de maatregelen elkaar tegenwerken en in conflict zijn. Autoluwe gebieden zijn bijvoorbeeld prima, maar autovrije gebieden kunnen weer tot ongelijkheid en vrijheidsbeperking leiden voor “kwetsbare” in onze samenleving. Hierdoor wordt de inclusiviteit beperkt. Ik geloof dat de toekomst vraagt om maatregelen zoals het bevorderen van multimodaliteit op basis van voorspellingen, intelligente toegang, curb management en slim omgaan met parkeren en laden. Een breed pallet aan mogelijkheden die gecoördineerd moet worden door een digitale regiefunctie. Noem het de “Regisseur” of “Load Balancer”.
Deze regisseur moet alle mogelijke maatregelen coördineren over tijd en ruimte heen en zorgt voor een zekere balans. Disbalans in gebieden dient zo veel mogelijk te worden voorkomen. Want een disbalans herstellen kost tijd.
Samengevat is digitale regie op de openbare ruimte een complexe puzzel, die we gezamenlijk kunnen oplossen en die voor zowel inwoners als voor bezoekers van de steden een betere leefbare situatie creëert. Wat is voor jou de optimale situatie?
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Landschapsarchitectuur Powered by AI
De nieuwe uitgave Powered by AI gaat over de gevolgen van AI voor het vak van landschapsarchitect en…
DMI-Ecosysteem verwelkomt honderdste deelnemer
Gemeente Hilversum sluit aan als honderdste deelnemer aan het DMI-Ecosysteem. De gemeente zet data in als…
City Deal 'Een slimme stad, zo doe je dat’ afgesloten
In Amersfoort is donderdag de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ officieel afgesloten. Tijdens een…
Amsterdam enige Nederlandse stad in top 20 Smart City Index 2024
Zürich, Oslo en Canberra voeren de Smart City Index 2024 aan. Amsterdam zakt van 15 naar 18 en is de enige…
Duurzaamheid dichterbij dankzij AI
De digitale transitie en de duurzaamheidstransitie vinden tegelijkertijd plaats. Deze zogenoemde ‘twin…
Hoe digitalisering vervoersarmoede kan vergroten
Bepaalde doelgroepen ervaren digitalisering als een drempel. Met EU-financiering werd in de periode 2020 tot en…
DMI ecosysteem: slimmer en efficiënter werken aan urgente opgaven
Er is in Nederland heel veel kennis en data beschikbaar die ons kan helpen bij de verschillende opgaven in de…
Autonoom vervoer krijgt vorm in Rotterdam
Aan de oevers van de Maas, op een industrieterrein precies tussen Rotterdam en Schiedam, trekt een oudere…