Om ook op de fiets anderhalve meter afstand te kunnen houden, wordt in een aantal Amsterdamse straten de fietser naar de rijbaan verplaatst.
Amsterdamse fietsers op de rijbaan
In drukke straten met veel winkels en cafés is het lastig om afstand te bewaren, voor zowel fietsers als voetgangers. Daarom heeft de gemeente Amsterdam besloten om in onder meer de J.P. Heijestraat en de Eerste van Swindenstraat de fietsers naar de rijbaan te verplaatsen. De maatregel wordt alleen genomen in straten waar 30 km per uur gereden mag worden. De auto wordt namelijk niet verbannen, maar is te gast. Voetgangers krijgen door de maatregel ook meer ruimte, zij mogen gebruikmaken van het vrijgekomen fietspad. Door fietsrekken en andere obstakels te verwijderen of te verplaatsen wordt bovendien nog meer ruimte gewonnen.
Op een aantal andere locaties in de stad is het ook krap, daar worden momenteel nog (verplichte) verkeersveiligheid- en doorstromingstoetsen uitgevoerd voordat ook daar de veranderingen worden doorgevoerd. Verkeersregeleaars moeten op deze plekken de verkeersdeelnemers helpen wennen aan de nieuwe situatie. De maatregelen gelden in eerste instantie t/m 31 oktober, maar kunnen, indien de nieuwe situatie voor ongewenste gevolgen zorgt, ook weer worden teruggedraaid.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt om 09:13 uurIn het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep om 16:35 uur‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep om 08:29 uurIedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
23 jul om 09:42 uurOok in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…
Contourendocument voor Nationaal Masterplan Lopen opgesteld
22 mei om 14:48 uurOm lopen nu en in de toekomst goed op de kaart te zetten wordt door tientallen partijen gewerkt aan het…
Data als basis voor voetgangersbeleid
8 mei om 08:00 uurSteeds meer gemeenten zien het belang van de voetganger. In het STOMP-model staat-ie dan ook op de eerste plek…
Juridische sturingsinstrumenten voor een loopvriendelijke omgeving
22 jan om 09:50 uurDe Omgevingswet biedt gemeenten juridische instrumenten om een openbare ruimte loopvriendelijk te maken én te…
Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit
15 jan om 14:37 uurHet Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…
Reactie toevoegen