Het lichte elektrische voertuig Birò is niet langer toegestaan op de stoep, zo oordeelde de rechter. Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics, hoopt dat het ons aan het denken zet over de rol van mobiliteit in steden.
'De Birò-discussie moet ons aan het denken zetten'
De Birò staat nu, na Airbnb en Uber, in Amsterdam met stip bovenaan de haatlijstjes. De veelal gezonde gebruikers parkeren het lichte elektrische voertuig bij voorkeur op de stoep in binnensteden en woonwijken. Ook ik erger me dagelijks aan de Birò's op de stoep. Daar horen ze niet thuis. De stoep moet vrij zijn. Geen obstakels, geen plantenbakken, geen bouwcontainers, geen bestelauto's, geen bakfietsen en ook geen Birò's.
Deze week was er slecht nieuws voor de Birò en goed nieuws voor de voetgangers. De elektrische vierwieler die in Amsterdam geldt als gehandicaptenvoertuig, is volgens de rechter gewoon een brommobiel. Dat zou betekenen dat er een einde komt aan de Birò op het fietspad en op het voetpad. Net als bij de weg-van-het-fietspad beslissing over snorfietsen werden de vlaggen gehesen in de hoofdstad. Vooral de 'generatie fiets' is niet erg van 'ruimte durven delen'. Het is hun fietspad. Als het over de fiets op de stoep gaat, dan gelden ineens andere criteria dan voor de Birò.
Lak aan de wereld
Jammer in de discussie is dat het wangedrag van de berijders een productieve discussie over de plek van kleine, lichte en elektrische in de weg staat. De berijders hebben lak aan de wereld. De voertuigen zijn een goed alternatief voor personenmobiliteit en stadslogistiek. Waarom dan niet een beetje stimuleren?
De Birò-stop voelt ook een beetje als iets met kind en badwater. Met een vollere stad en steeds meer lichte elektrische voertuigen is zelfs de leverancier van Birò voorstander van duidelijke wet- en regelgeving. Ook betaald parkeren, uiteraard niet op de stoep, hoort daarbij. Laten we dan nu gaan nadenken over de inpassing ervan in de straten.
Einde oefening
Ik hoop dat in de Birò-discussie ruimte blijft voor een andere visie op mobiliteit in steden. Daarbij horen vanzelfsprekend licht elektrische voertuigen voor zowel personenmobiliteit, liefst gedeeld, en stadslogistiek. Maar, zoals bij zoveel dossiers over stedelijke mobiliteit geldt, als de berijder zich niet fatsoenlijk weet te gedragen, dan gaat het niet werken.
Laat dat een les zijn voor de toekomstige aanbieders van mobiliteitsdiensten als deelvoertuigen, stepjes, scootmobiels, scooters en deelfietsen. Zorg dat de techniek, zoals met 'geo-fencing', de gebruiker vanzelf stuurt naar inclusief gedrag. Doe je dat niet, dan is het einde oefening.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt om 09:13 uurIn het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep om 16:35 uur‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep om 08:29 uurIedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
Reactie toevoegen