Wie gaat winnen: De auto of de stad?
In 1961 beschreef Jane Jacobs al haar zorgen over de autogroei in haar boek “The Death and Life of Great American Cities” en zij voorspelde twee mogelijke toekomstige uitkomsten: “Erosie van de steden door auto’s, of uitputting van auto’s door steden”. Dat dystopische toekomstbeeld lijkt weer dichterbij dan ooit. Hoe voorkomen we dat de auto de overhand krijgt in de stad?
In deze blog wil ik een aantal oplossingen delen die wij in de praktijk tegen zijn gekomen in buitenlandse steden. Elke stad heeft een visie rondom duurzame mobiliteit. De verschillen zitten in de uitvoering en dat maakt het zo boeiend om te zien wat werkt in de ene stad en misschien niet in een andere stad.
Oslo: geen parkeerplaatsen voor auto’s in de binnenstad
Sinds 2019 weert Oslo autoverkeer grotendeels uit de binnenstad door parkeerplaatsen weg te halen. De inzet is op het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer en zo de leefbaarheid voor inwoners verbeteren. Inzet is vooral gedragsverandering om alternatieven voor de auto te zoeken. Wij hebben voor Oslo het nieuwe busprioriteitensysteem geïmplementeerd om deze verandering te ondersteunen.
San Francisco: verkeersader terug naar fietsers en voetgangers
Een variant op Oslo hebben we in San Francisco gezien waar een primaire verkeersader in de binnenstad, Market Street, in 2019 afgesloten werd voor autoverkeer om openbaar vervoer te prioriteren en om de leefbaarheid van dat gebied te verhogen. Op 3rd Street in SF hebben wij met een proof-of-concept aangetoond dat slimme optimalisatie heel gericht ingezet kan worden voor voetgangers en openbaar vervoer.
Kopenhagen: iedereen op de fiets
Kopenhagen stimuleert met name het gebruik van fietsen naast openbaar vervoer om het autogebruik binnen de stad te verkleinen. Fietsers en het openbaar vervoer krijgen eerder prioriteit bij verkeerslichten, waardoor auto’s langer moeten wachten. Wij hebben in het verkeersmanagementsysteem in de stad de koppeling gelegd met fietsreistijden, verkeerslichten en digitale schermen langs fietsroutes om het fietsen verder te stimuleren.
Grote lijn
De samenvatting is dat met name inzet op fietsen en (geëlektrificeerd) openbaar vervoer de hoofdmoot is in het terugdringen van autoverkeer in de binnenstad. Techniek helpt daarbij mee om verkeerslichten slimmer te optimaliseren en niet altijd de auto voorop te stellen. En om reizigers te informeren over betere alternatieven. In San Francisco en Kopenhagen zien we bijvoorbeeld dat voetgangers en fietsers hoger gewaardeerd worden en eerder groen krijgen dan auto’s. Daarnaast helpt dezelfde techniek om het auto- en vrachtverkeer beter door te laten stromen waardoor het wachten op groen bij verkeerslichten verminderd wordt – mits er geen voetgangers willen oversteken uiteraard.
Een stad zal altijd auto’s bevatten, maar techniek helpt wel om het aantal auto’s in de stad te beteugelen en alternatieven te bieden.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt om 09:13 uurIn het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep om 16:35 uur‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep om 08:29 uurIedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
23 jul om 09:42 uurOok in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…
Contourendocument voor Nationaal Masterplan Lopen opgesteld
22 mei om 14:48 uurOm lopen nu en in de toekomst goed op de kaart te zetten wordt door tientallen partijen gewerkt aan het…
Data als basis voor voetgangersbeleid
8 mei om 08:00 uurSteeds meer gemeenten zien het belang van de voetganger. In het STOMP-model staat-ie dan ook op de eerste plek…
Juridische sturingsinstrumenten voor een loopvriendelijke omgeving
22 jan om 09:50 uurDe Omgevingswet biedt gemeenten juridische instrumenten om een openbare ruimte loopvriendelijk te maken én te…
Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit
15 jan om 14:37 uurHet Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…
Reactie toevoegen