Safe bij de Bel in Bunschoten
Bij een gemiddelde basisschool is het tijdens de spits vaak een drukte van jewelste: Auto’s rijden gehaast door de straat en fietsers en voetgangers krioelen er tussendoor. Voor veel ouders voelt dit als een verkeersonveilige situatie. En is het een reden om de fiets te laten staan en met de auto naar school te rijden. Zo ontstaat een vicieuze cirkel, want: meer auto’s zorgen voor een versterkt gevoel van verkeersonveiligheid. Het stimuleren van fietsen en lopen is hier dé kansrijke oplossing. Maar, hoe dan?
Gemeente Bunschoten gaat voor een veilige schoolomgeving
Meer kinderen op de fiets of lopend naar school. Gezonder én veiliger! Dat is het doel van de gedragscampagne ‘Safe, bij de Bel’! Ook in Bunschoten zorgde autoverkeer regelmatig voor overlast bij basisschool de Grondtoon. Er werd een nieuwe schoolgebouw bijgebouwd (de Mr. Groen van Prinstererschool) en de gemeente Bunschoten koos daarom ook voor een herinrichting van de schoolomgeving en ziet deze ontwikkeling als het uitgerekende moment aan de slag te gaan met deze gedragscampagne. Want: een nieuwe situatie, in dit geval in de schoolomgeving, maakt gedragsverandering makkelijker. Het gewoontegedrag valt weg en er ontstaan mogelijkheden om nieuw (gewenst) gedrag vorm te geven.
Safe, bij de Bel zorgt voor prachtig gedragsresultaat
Met de campagne, die met behulp van subsidie van de Provincie Utrecht tot stand kwam, verzamelden leerlingen van beide basisscholen gedurende 4 weken stickers die ze op een grote klassenposter plakten. De stickers verdienden ze telkens als ze lopend of fietsend naar school gingen. Iedereen die genoeg stickers verzamelde ontving aan het einde van de actieweek een echte Safe bij de bel – fietsbel! Aangevuld met een complimentbordenwedstrijd, een heuse groepschallenge, vrolijke fietswegen en leuke weetjes werd deze actieve maand een onvergetelijke gedragsveranderaar. Zo blijkt ook uit de monitoring en evaluatie die we met behulp van vragenlijsten onder ouders uitvoerden.
Zo zien we terug dat:
- De campagne groot bereik heeft bij de gewenste doelgroep: bijna alle ouders hebben de campagne gezien, begrijpen de campagne én de gewenste doelgroep (automobilisten) voelde zich aangesproken;
- Ouders enthousiast zijn over de campagne: ze waarderen het initiatief en staan achter het idee om aan de hand van een gedragscampagne de verkeersveiligheid te verbeteren;
- De evaluatie laat zien dat er tijdens en na de campagne meer kinderen zijn gaan fietsen of lopen naar school: Voor de campagne fietste of liep 66% altijd naar school, tijdens de campagne steeg dit naar 71% en na de campagne zette deze stijging door naar 77%. Een procentuele stijging van 17% dus!
- Daarbij geven ouders die soms met de auto gaan aan dat zij wel degelijk de intentie hebben om vaker te fietsen/lopen. Vanuit de psychologie is bekend dat dit een zeer belangrijke voorspeller is van daadwerkelijk gedrag.
Meer weten?
Safe, bij de bel is een product van Keijzer en XTNT, en kwam tot stand in samenwerking met het Onderwijssubsidiebureau. Wil je meer weten over het project, de uitkomsten of subsidiemogelijkheden? Of ben je zelf geïnteresseerd in een Safe, bij de bel inzet? Neem dan contact op.
Meer artikelen met dit thema
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt om 09:13 uurIn het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep om 16:35 uur‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep om 08:29 uurIedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
23 jul om 09:42 uurOok in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…
Contourendocument voor Nationaal Masterplan Lopen opgesteld
22 mei om 14:48 uurOm lopen nu en in de toekomst goed op de kaart te zetten wordt door tientallen partijen gewerkt aan het…
Data als basis voor voetgangersbeleid
8 mei om 08:00 uurSteeds meer gemeenten zien het belang van de voetganger. In het STOMP-model staat-ie dan ook op de eerste plek…
Juridische sturingsinstrumenten voor een loopvriendelijke omgeving
22 jan om 09:50 uurDe Omgevingswet biedt gemeenten juridische instrumenten om een openbare ruimte loopvriendelijk te maken én te…
Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit
15 jan om 14:37 uurHet Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…
Reactie toevoegen