Ruimte voor de voetganger: ontwerpen voor de gebruiker, niet als restruimte
In de afgelopen jaren steeg de afstand die mensen lopend afleggen, vooral de coronapandemie heeft een groot effect gehad op de het aantal kilometers dat wordt gelopen. Doordat mensen meer in of bij huis waren en woon-werkverkeer en reizen naar andere bestemmingen deels wegvielen, zijn mensen meer gaan lopen. Vooral voor vrijetijdsdoeleinden, waaronder ook ‘ommetjes’ vallen, lopen mensen meer. Als gevolg van meer thuiswerken en digitaal vergaderen verwacht het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) een structureel effect van +2,3% meer loopafstand (vooral voor overige trips). Er wordt dus groei verwacht van het aantal meters wat wordt gelopen in Nederland, maar dit zullen vooral meters voor onze vrije tijd of overige trips zijn. Hoe kunnen we het aantrekkelijker maken om ook voor werk, school of onze boodschappen te gaan lopen?
Het belangrijkste verschil tussen lopen voor je vrije tijd en lopen voor de werk, school of boodschappen is directheid en gemak. Voor onze vrije tijd vinden we omlopen niet erg en is het soms ook wel het doel om vrij rond te lopen en te kijken waar je uitkomt. Maar als we lopen naar werk, school of naar de winkel kunnen een oversteek die niet fijn aansluit of een verkeerslicht waar je altijd lang moet wachten al het verschil maken tussen lopen, fietsen of de auto. We zijn voor deze dagelijkse verplaatsingen toch vaak op zoek naar efficiëntie.
Als we kijken naar het ontwerp van de openbare ruimte in woongebieden zijn er grote dingen die impact hebben op meer efficiënte looproutes, denk bijvoorbeeld aan doorsteekjes tussen gebouwen door of een brug op een strategische locatie. Maar ook kleinere dingen, zoals de plaatsing van vuilnisbakken en lantaarnpalen.
Op 22 september organiseert Biind in samenwerking met Mobycon het gratis webinar 'Meer ruimte voor fietsers en voetgangers in dorp en stad, zo doe je dat!'. Kijk hier voor meer informatie en inschrijven.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt om 09:13 uurIn het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep om 16:35 uur‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep om 08:29 uurIedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
23 jul om 09:42 uurOok in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…
Contourendocument voor Nationaal Masterplan Lopen opgesteld
22 mei om 14:48 uurOm lopen nu en in de toekomst goed op de kaart te zetten wordt door tientallen partijen gewerkt aan het…
Data als basis voor voetgangersbeleid
8 mei om 08:00 uurSteeds meer gemeenten zien het belang van de voetganger. In het STOMP-model staat-ie dan ook op de eerste plek…
Juridische sturingsinstrumenten voor een loopvriendelijke omgeving
22 jan om 09:50 uurDe Omgevingswet biedt gemeenten juridische instrumenten om een openbare ruimte loopvriendelijk te maken én te…
Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit
15 jan om 14:37 uurHet Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…
Reactie toevoegen