In Nederland wordt er door kinderen veel gefietst, in vergelijking met kinderen in andere landen. Hoe zorgen we ervoor dat dit zo blijft?
De vijf pijlers van het Nederlandse fietsgebruik
Bijna 75 procent van de Nederlandse kinderen gaat op de fiets naar school. In België wordt dit aandeel geschat op zo’n 30 procent. De schattingen voor het VK en de VS blijven onder de 5 procent. Waarom is het percentage van fietsende kinderen in Nederland zo hoog? En hoe zorgen we ervoor dat het zo blijft, of liever nog: dat het beter wordt? Vijf pijlers vormen hiervoor de basis: techniek, klaarstomen, opvoeding, opleiding en vrijheid.
De techniek
Allereerst is daar de fiets, het ding waar het mee moet gebeuren. Bijna alle kinderen in Nederland hebben een fiets. Daar waar kinderen geen fiets hebben, zijn we ons gelukkig in toenemende mate druk aan het maken om ervoor te zorgen dat zij die fiets wel krijgen. Voorbeelden zijn de ANWB met het Kinderfietsenplan en Stichting Leergeld, die kinderen in armoede onder andere een fiets geeft zodat zij kunnen deelnemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten. Bovendien hebben we ruime keuze in kinderfietsen, die op veel plekken te koop zijn, ook tweedehands.
Het klaarstomen
Dan heb je natuurlijk het kind dat op de fiets zit, dat zijn/haar fietsvaardigheden al spelend ontwikkelt. Dit gebeurt al vanaf het moment dat ze met ouders, grootouders of andere verzorgers meegaan met de fiets, daarna met een loopfietsje of driewieler en vervolgens wanneer ze echt leren balanceren op een kleine fiets zonder zijwielen. Kinderen bouwen gaandeweg hun zelfvertrouwen op en worden stap voor stap voorbereid op hun onafhankelijkheid in het verkeer.
De opvoeding
Ouders, het derde perspectief, moeten het gevoel hebben dat het goed is om hun kind te leren fietsen, dat het een vanzelfsprekend onderdeel van de opvoeding is. En dat de omgeving zowel in fysiek als sociaal opzicht veilig is voor hun kind, zodat het kind zich steeds zelfstandiger in het verkeer mag begeven. Zo kunnen ouders hun kind het vertrouwen geven dat het nodig heeft.
De opleiding
Het vierde perspectief is dat van het onderwijs. Leuke, praktische verkeerslessen op school leveren een bijdrage aan de kennis en kunde van onze kinderen op de fiets. Daar is nogal wat variatie in binnen Nederland, omdat scholen hier zelf invulling aan geven, al dan niet in samenwerking met ouders, de politie en bijvoorbeeld VVN.
De vrijheid
Het vijfde perspectief is de ruimte, daar waar het allemaal samenkomt. Kinderen hebben ruimte nodig om te spelen met de fiets, om eerst dicht bij huis te oefenen en dan steeds een stukje verder de wijk in te mogen om hun vaardigheden te ontwikkelen. Fietspaden en lage snelheden spelen een grote rol bij het beschermen van onze kinderen in het verkeer, maar voordat zij daar aan toe zijn, hebben zij bij voorkeur al veel meters om het huis gemaakt. Behalve fietspaden hebben we daarom ook voldoende stoepen, pleintjes en veldjes nodig om het fietsen van onze kinderen op peil te houden.
Een uniek samenspel
Uiteindelijk is het een uniek samenspel van deze vijf pijlers die het fietsgebruik door kinderen in Nederland op peil houdt. Doordat het een samenspel is waarin verschillende perspectieven elkaar moeten vinden, is het een kwetsbaar fenomeen. Tegelijkertijd betekent het dat velen een positieve bijdrage kunnen leveren. Als (groot)ouder die een kind leert fietsen, als buurtbewoner die de schuur opruimt en een fiets doneert en als vrijwilliger die een kinderfietsroute in de wijk uitzet.
Ook professionals in het ruimtelijke en het sociale domein spelen een belangrijke rol in het creëren en in stand houden van het samenspel, hoewel we er niet veel zicht op hebben hoe zij dat precies doen. Ik ben daarom benieuwd om van je te horen welke bijdrage jij levert!
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt om 09:13 uurIn het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep om 16:35 uur‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep om 08:29 uurIedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
23 jul om 09:42 uurOok in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…
Contourendocument voor Nationaal Masterplan Lopen opgesteld
22 mei om 14:48 uurOm lopen nu en in de toekomst goed op de kaart te zetten wordt door tientallen partijen gewerkt aan het…
Data als basis voor voetgangersbeleid
8 mei om 08:00 uurSteeds meer gemeenten zien het belang van de voetganger. In het STOMP-model staat-ie dan ook op de eerste plek…
Juridische sturingsinstrumenten voor een loopvriendelijke omgeving
22 jan om 09:50 uurDe Omgevingswet biedt gemeenten juridische instrumenten om een openbare ruimte loopvriendelijk te maken én te…
Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit
15 jan om 14:37 uurHet Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…
Reactie toevoegen