Wat is de parkeerketen
Parkeren gaat vooral over de volgende vragen:
- Waar leggen we parkeerplaatsen aan, hoeveel en voor wie zijn die bedoeld?
- Hoe gaan we zorgen dat die parkeerplaatsen ook gebruikt worden door de doelgroepen waarvoor ze bedoeld zijn. Regulering!
- Hoe gaan we ervoor zorgen dat met zo min mogelijk parkeerplaatsen (vanwege beperking aan ruimte en geld) zo goed mogelijk alle doelgroepen bediend worden? Dubbelgebruik!
- Qua uitvoering lag de focus op sober en doelmatig, maar tegenwoordig wordt in de uitvoering ingezet op gastvrij en doelmatig. Hoogwaardige dienstverlening tegen lagere kosten!
De parkeerketen gaat vooral over het beheer van parkeerplaatsen, waarbij de vraag naar parkeerplaatsen groter is dan het aanbod en waar dus een vorm van parkeerregulering moet worden toegepast.
Beleid gaat daarbij vooral over de vraag van welke vorm van regulering (betaald parkeren naar plaats en tijd), tarieven, vergunningen/abonnementen voor verschillende doelgroepen en aanpassingen aan het aanbod, zoals uitbreiding van gebieden met betaald parkeren, het bijbouwen van een parkeergarage of het aanleggen van een transferium.
Beheer gaat over vragen zoals: uitgifte van parkeerrechten (vergunningen / abonnementen / ontheffingen), aanschaf en onderhoud van parkeerapparatuur (off- en on-street), beheer parkeergarages, handhaving en alle zaken die daarbij komen kijken.
Waarom digitaliseren?
Aan de beheerkant van de parkeerketen is digitaliseren al jaren een belangrijk onderwerp. In eerste instantie van het straatparkeren, waarbij een parkeerrecht gekoppeld wordt aan een kenteken. Belangrijkste motivatie: een enorme verbetering in efficiency van de handhaving: tegen lagere kosten een hoger rendement. Deze slag is nodig, omdat de gebieden met betaald parkeren snel uitbreiden. Zonder digitalisering lopen in steden de kosten van handhaving torenhoog op.
Voor de gebruiker is kentekenparkeren zeker niet altijd een verbetering. Aan de parkeerautomaat is het soms een hoop gedoe en ook een bezoekersregeling is soms best ingewikkeld. Toch kan dankzij de digitalisering de dienstverlening omhoog, bijvoorbeeld omdat er meer maatwerk mogelijk is. De tot nu toe gescheiden werelden van on-street parkeren en off-street parkeren (achter slagbomen) kunnen meer naar elkaar toegroeien, waardoor parkeerrechten gemengd kunnen worden.
Dankzij digitalisering kan de gebruiker straks veel beter geïnformeerd worden over beschikbare vrije parkeerplaatsen bij de bestemming van de reis. Dankzij digitalisering kan straks het proces van aan- en afmelden van een parkeeractie (op straat of bij een slagboom) en de betaling daarvan volledig geautomatiseerd worden. Dankzij digitalisering kan straks veel beter restcapaciteit in parkeergarages worden benut.
Lastige taak
Veel steden zijn al overgegaan op kentekenparkeren. Bij een deel daarvan wordt de scanauto al ingezet. Om het efficiency-voordeel van de scanauto te kunnen behalen is een volledige herinrichting van de processen van uitgifte van parkeerrechten en handhaven noodzakelijk. En dus ook van de handhaaforganisatie. Dit is een ingrijpend automatiseringsproces, waarbij vertrouwde procedures overhoop gaan en afwijken eigenlijk niet meer kan. Meestal gaat dit gepaard met de aanschaf van nieuwe software systemen voor het online uitgeven van (digitale) parkeerrechten. Oftewel, het gefaseerd volledig herinrichten van je parkeerwinkel, waarbij de operatie tijdens de verbouwing gewoon doorgaat. Dit is een enorme belasting voor de eigen organisatie en sowieso een lastige taak, omdat ervaring en andere expertise daarvoor vereist is.
Flexibilisering
Digitalisering van de parkeerketen maakt een einde aan de meeste uitzonderingen (de ‘wethoudersknop’). Tegelijkertijd wordt het daarna makkelijker om te flexibiliseren en aan doelgroepen speciale rechten of tarieven toe te kennen. En die mogelijkheid wordt steeds belangrijker naarmate de parkeerdruk toeneemt. Door de hoge parkeerdruk moet restcapaciteit steeds beter worden benut. Dat lukt alleen als je over de dag en over de week meer kunt differentiëren in parkeerrechten (hard) en in parkeertarieven (zacht). Parkeertarieven gaan omhoog, maar specifieke doelgroepen krijgen op specifieke momenten (veel) lagere tarieven.
Parkeerbeleid gaat over de verdeling van parkeerplaatsen over doelgroepen. Die doelgroepen waren tot gisteren vooral op het niveau van bewoners, bezoekers en werknemers. Dankzij de digitalisering kunnen we tegenwoordig binnen deze groepen ook veel meer onderscheid gaan maken, waardoor gemeenten veel gerichter autobezit en autogebruik kunnen faciliteren (waar dat kan) en ontmoedigen (waar dat moet).
Verdichtingsopgave
Waar de digitalisering gestart is vanuit de efficiency van de parkeertaken in de parkeerketen (uitvoering) is het nu een geschenk voor de verdichtingsopgave. Alle steden zitten met een opgave om binnenstedelijk duizenden nieuwe woningen te realiseren. Parkeren is daarbij steeds vaker een showstopper. Er is onvoldoende ruimte om op maaiveld te parkeren en er zijn te weinig middelen voor een ondergrondse parkeerkelder, zeker bij sociale huur. Beter benutten van bestaande restcapaciteit, op straat en in parkeergarages, is dus een must. Parkeren bij kantoren en bij wonen gaan goed samen, maar hoe te regelen dat deze doelgroepen elkaar niet in de weg zitten? Dankzij de digitalisering is de daarvoor benodigde flexibiliteit binnen handbereik. Maar die flexibiliteit implementeren en in de operatie praktisch uitvoerbaar maken is geen sinecure. Vooral ook omdat een beheerorganisatie veelal gebaat is bij minder flexibiliteit. Dit spanningsveld oplossen vereist vakbekwaamheid (weten wat de techniek en de organisatie wel en niet kunnen) en minstens zo belangrijk, mensenkennis. De medewerkers moeten worden geënthousiasmeerd, er moet draagvlak gecreëerd worden voor de transitie die ze door moeten maken en de nieuwe werkwijze moet hen eigen gemaakt worden.
De brug slaan
Een mobiliteitsvisie is relatief snel opgeschreven. Per stad zijn de verschillen in de plannen voor 2040 niet zo groot. In de vertaalslag naar beleid dringen de beperkingen van de bestaande stad zich op, zoals de schaarste aan openbare ruimte. Dan moeten er al meer pijnlijke keuzes gemaakt worden. Niet alleen wat wel, maar vooral ook wat niet. En in de vervolgstap naar implementatie laten de beren op de weg pas echt hun ware gezicht zien. Terecht dus dat de (gemeente)politiek steeds meer aandacht krijgt voor de uitvoerbaarheid van beleid. En daar ligt net de kracht van Empaction. In het maken van beleid laten we ons leiden door de ambities van de stad en vullen we de ondersteunende rol die parkeerbeleid daarin kan spelen maximaal in. Maar tegelijkertijd houden we het oog gericht op de uitvoerbaarheid. Wij hebben de kennis en kunde in huis om samen met de uitvoerende parkeerorganisatie handen en voeten te geven aan de groeiende complexiteit van de binnenstedelijke parkeervraagstukken.
Wij zijn bruggenbouwers op twee cruciale trajecten:
- Om van ambities en visies te komen tot innovatief en ondersteunend parkeerbeleid.
- Om innovatief parkeerbeleid goed geïmplementeerd te krijgen in een professionele uitvoerende parkeerorganisatie.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Amsterdam enige Nederlandse stad in top 20 Smart City Index 2024
4 sep om 10:04 uurZürich, Oslo en Canberra voeren de Smart City Index 2024 aan. Amsterdam zakt van 15 naar 18 en is de enige…
"Slimme digitale regie transformeert openbare ruimte in steden
3 mei om 15:35 uurIn de snel veranderende wereld van verstedelijking en bouwopgaven, is de openbare ruimte van een stad een…
Duurzaamheid dichterbij dankzij AI
11 mrt om 14:25 uurDe digitale transitie en de duurzaamheidstransitie vinden tegelijkertijd plaats. Deze zogenoemde ‘twin…
Hoe digitalisering vervoersarmoede kan vergroten
21 aug 2023Bepaalde doelgroepen ervaren digitalisering als een drempel. Met EU-financiering werd in de periode 2020 tot en…
DMI ecosysteem: slimmer en efficiënter werken aan urgente opgaven
4 aug 2023Er is in Nederland heel veel kennis en data beschikbaar die ons kan helpen bij de verschillende opgaven in de…
Autonoom vervoer krijgt vorm in Rotterdam
14 jun 2023Aan de oevers van de Maas, op een industrieterrein precies tussen Rotterdam en Schiedam, trekt een oudere…
Met Artificial Intelligence kan veel meer dan parkeerbeheer
22 mei 2023Artificial Intelligence (AI) is allang geen ver-van-ons-bed-show…
En wanneer gaan we nu eens echt (digitaal) samenwerken?
11 apr 2023Data is het nieuwe goud, we moeten naar datagedreven werken, IoT, digital twinning, Industrie 4.0, ChatGPT, de…
Reactie toevoegen