‘We willen een wezenlijke bijdrage leveren aan de leefbaarheid van steden’
“Op het gebied van parkeren is het van belang dat de parkeerruimte zo goed mogelijk wordt benut”, vertelt Marius Koerselman, Benelux-directeur bij EasyPark. “We moeten het zoekverkeer tot een minimum beperken. Daarin is een rol voor ons weggelegd. Wij zijn vooral bekend van straatparkeren, maar als je het zoekverkeer wil verminderen moet je de parkeergarages er ook bij betrekken. Automobilisten moeten de mogelijkheid geboden worden om toegang te krijgen tot een garage via onze mobiele app. We kunnen dit bereiken door nog meer gebruik te maken van kentekenherkenning.” Voor de verdere toekomst gaat Koerselman nog een stap verder. “In de toekomst worden automobilisten gestuurd via het dashboard van de auto. De navigatie helpt bij het eenvoudig vinden van een parkeerplaats door de gps-gegevens van de auto en ik verwacht ook dat we transacties gaan betalen via het dashboard.”
Naast parkeergarages zijn er nog legio andere plekken waar ruimte is voor een auto. Terreinen bij kantoren worden ’s avonds en in het weekend nauwelijks benut. Volgens Koerselman een gemiste kans, ook voor de eigenaren van die terreinen. Want die kunnen vrij eenvoudig extra inkomsten genereren door hun parkeerterreinen open te stellen voor automobilisten. “Uiteraard past dit in het streven om parkeerruimte zo goed mogelijk te benutten”, stelt Koerselman. “Maar alles wat je wil veranderen, gaat niet vanzelf. ParkBee (partner van EasyPark, red) is al jarenlang actief op dit gebied. Het bedrijf zoekt ruimte die nog niet commercieel wordt uitgebaat en die voornamelijk via een slagboom toegankelijk is. Op die manier zijn de afgelopen jaren al 200 parkeerterreinen toegevoegd aan de Parkmobile-app.”
De uitdaging zit vooral in het overtuigen van de terreineigenaren dat alles goed gemanaged wordt, weet Koerselman. “Het moet elkaar niet bijten, de eigen werknemers moeten altijd een plek hebben op het parkeerterrein. Maar er zijn prima manieren voor om dat goed te regelen. Bovendien is het financieel aantrekkelijk en lever je een bijdrage aan de leefbaarheid van de stad.”
Een leefbare stad is ook een gezonde stad. Niet voor niets stellen steeds meer gemeenten milieuzones in. Iets waar de app van Parkmobile prima mee kan omgaan. “Engeland loopt hierin voor”, weet Koerselman. “Op basis van een kenteken wordt bepaald wat voor type auto je hebt. Je kunt instellen dat dieselauto’s op bepaalde locaties een hoger tarief betalen dan benzineauto’s. Of juist een korting geven aan elektrische auto’s.”
Het aantal elektrische auto’s stijgt wereldwijd aanzienlijk. Er is een rol weggelegd voor EasyPark om het zoekverkeer te verminderen bij het vinden van de dichtstbijzijnde laadmogelijkheid, stelt Koerselman. “Wij willen gebruikersgemak bieden door mensen eenvoudig via onze app te navigeren naar een beschikbare laadgelegenheid. We bieden dan ook de mogelijkheid om te betalen na afloop van het laden. In Scandinavië, en met name in Noorwegen, is het al een bestaande oplossing. Dit gaan we de komende jaren zeker verder uitrollen”, aldus Koerselman.
Om dit mogelijk te maken is Easypark afhankelijk van data en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. “Gelukkig is de beschikbaarheid van data enorm aan het verbeteren. Parkeren in steden wordt steeds meer gedigitaliseerd en systemen worden steeds intelligenter. Wij kunnen daar bovendien in helpen. Bijvoorbeeld door de parkeeromgeving in kaart te brengen.”
EasyPark besloot PARK NOW, bekend van onder meer de Parkmobile-app, over te nemen van BMW en Daimler om hun wereldweide groeiambities waar te kunnen maken. “We kunnen betere producten aanbieden door als één bedrijf te functioneren”, zegt Koerselman. “Daarnaast is de geografische dekking voor ons ook een reden om PARK NOW over te nemen. Zij zijn marktleider in onder meer Amerika en Groot-Brittannië, gebieden waar EasyPark nog nauwelijks aanwezig was. We kunnen nu onze krachten bundelen in de overtuiging om een nog beter product aan te bieden.” EasyPark is van origine een Scandinavisch bedrijf. De vooruitstrevendheid op het gebied van digitaal parkeren van zowel Scandinavië als Nederland zorgt ervoor dat beide bedrijven een goede aanvulling zijn op elkaar. Koerselman: “In Scandinavië begon men twintig jaar geleden al met alternatieve betaaloplossingen. Ook in Nederland is er al lang de behoefte om digitale parkeerdiensten aan te bieden.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Amsterdam enige Nederlandse stad in top 20 Smart City Index 2024
4 sep om 10:04 uurZürich, Oslo en Canberra voeren de Smart City Index 2024 aan. Amsterdam zakt van 15 naar 18 en is de enige…
Gezamenlijke aanpak levert het beste resultaat
29 mei om 16:15 uurAls adviseur wil je meerwaarde bieden aan je opdrachtgever(s). We werken aan een leefbare en goed…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
"Slimme digitale regie transformeert openbare ruimte in steden
3 mei om 15:35 uurIn de snel veranderende wereld van verstedelijking en bouwopgaven, is de openbare ruimte van een stad een…
Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert modelbepalingen voor reguleren deelvervoer in lokale wetgeving
13 mrt om 10:57 uurSamenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit heeft modelbepalingen gespresenteerd die kunnen helpen bij het…
Duurzaamheid dichterbij dankzij AI
11 mrt om 14:25 uurDe digitale transitie en de duurzaamheidstransitie vinden tegelijkertijd plaats. Deze zogenoemde ‘twin…
Overijssel wil bereikbaarheid verbeteren met ontwikkeling regionale hubs
30 jan om 09:18 uurOverijssel gaat met de NS regionale hubs ontwikkelen die verschillende vervoersnetwerken en voorzieningen aan…
Manifest voor bereikbaarheid
17 jan om 14:17 uurDe bereikbaarheid van dagelijkse voorzieningen staat onder druk. Ze komen verder weg te liggen en het aanbod…
Reactie toevoegen