We moeten meer verlangen van onze woonomgeving om het inclusief te maken
Vrijuit kunnen bewegen heeft prioriteit
We hebben gezien dat mensen gedurende de coronatijd minder zijn gaan bewegen. Vooral de doelgroep ouderen, 65-plussers, hebben minder tijd doorgebracht in de openbare ruimte en mensen met een lichamelijke beperking of aandoening zijn minder gaan bewegen, zoals uit onderzoek blijkt. Het resultaat hiervan is dat ze conditioneel achteruit gingen, minder kracht hadden, sociale contacten misten en last hadden van meer stress. Vrijwel alleen fietsen en wandelen was in die coronaperiode nog mogelijk. Des te belangrijker dat onze eigen leefomgeving zo is ingericht dat iedereen in de samenleving zelfstandig en zonder belemmeringen op pad kan.
Is inclusief dan alleen toegankelijk?
De ‘Richtlijn toegankelijkheid’ van het CROW is hierover duidelijk. Een inclusieve beweegvriendelijke openbare ruimte wil zeggen: ‘toegankelijk voor iedereen’. Iedereen moet zich zelfstandig, veilig en comfortabel kunnen bewegen.
Een goede ingerichte openbare ruimte is toegankelijk voor elke gebruiker zodat hij of zij zich zelfstandig kan voortbewegen zonder hulp van derden. Maar is toegankelijkheid alleen genoeg? Mijn antwoord hierop: nee. Een aspect als veiligheid en een smaakvolle omgeving is eveneens van invloed op het beweeggedrag van jong en oud. Stel je voor dat de kortste route vanuit een vanuit een wijk naar het winkelcentrum een route is langs een onaangename, drukke weg. Je vraagt je dan af: ‘Welke oudere gaat er voor zijn of haar plezier wandelen?’
In concrete projecten waar we als Kragten actief in zijn, zien we op alle schaalniveaus dat veiligheid en esthetiek onderwerpen zijn waar verbeteringen zijn aan te brengen. Het speelt zich overal af, of het nu gaat om verkeer en vervoer, speelruimte of sport- en beweegruimte. Een inclusieve beweegvriendelijke omgeving is in onze optiek niet alleen toegankelijk voor alle inwoners, de omgeving is ten minste ook veilig en aangenaam. Een ander onderwerp dat te maken heeft met inclusie is dat plannen en projecten tot stand komen met belanghebbenden zoals bewoners, ouderengroepen, jeugdambassadeurs, ontwerpers, vervoersmaatschappijen, zorginstellingen en beleidsambtenaren vanuit het sociale en fysieke domein. Een inclusieve beweegvriendelijke omgeving houdt rekening met de behoeften van mensen met een beperking.
Meer artikelen met dit thema
De blinde vlek in mobiliteitsbeleid: ‘Het spelende kind is een zwart-witfoto geworden’
5 nov om 12:08 uurNederland ervaart een mobiliteitscrisis met verstopte wegen en overvolle treinen tijdens de spits. Een…
Meer veiligheid voor vrouwen in de openbare ruimte
17 apr om 19:10 uurHet is lente. De tijd om lekker tot laat in de avond naar buiten te gaan. Althans, dat is wat mannen denken.…
Geef slechte bereikbaarheid ‘een stem’ en houdt niet altijd vast aan de one-size-fits-all-oplossing
24 aug 2023Wegen worden aangelegd om door iedereen gebruikt te kunnen worden. Dat klinkt ideaal en eerlijk, maar is dat in…
Hoe digitalisering vervoersarmoede kan vergroten
21 aug 2023Bepaalde doelgroepen ervaren digitalisering als een drempel. Met EU-financiering werd in de periode 2020 tot en…
Fysieke toegankelijkheid in ov steeds beter op orde
8 aug 2023Het openbaar vervoer in Nederland is lang niet altijd toegankelijk voor iedereen en het Bestuursakkoord…
‘Maatschappelijke impact toegankelijke stations onbetaalbaar’
28 jul 2023Bram ’t Mannetje was acht jaar lang programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail. In die rol was hij…
Objectief oordeel over toegankelijkheid met Quick Scan
13 jul 2023Een inclusieve samenleving is iets wat met name in het sociaal domein een thema is. Terwijl een toegankelijke…
Open Oproep Ruimte voor rechtvaardigheid
16 jun 2023Nederland staat voor een grote verbouwing die enorme ruimtelijke gevolgen zal hebben. De ‘wederombouw’, die…
Reactie toevoegen