Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) stelt 5 miljoen euro beschikbaar, waarmee 21 gemeenten in totaal 472 slimme laadpalen kunnen aanleggen.
Van Veldhoven investeert in ‘laadpalen van de toekomst’
“Deze laadpalen zijn de toekomst”, zegt Van Veldhoven. “Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Daarom wil ik de aanleg ervan versnellen. Het laden van je elektrische auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon", aldus Van Veldhoven.
Vehicle to grid
Slimme laadpalen kunnen niet alleen de gevraagde stroom leveren om een elektrische auto op te laden, maar zijn bijvoorbeeld ook geschikt om energie uit de accu van de auto terug te winnen, 'vehicle to grid'. Ook houden ze rekening met de totale energiebehoefte van het net, om zo een stabieler energienetwerk te realiseren. De aan de laadpaal gekoppelde auto kan het overschot aan stroom opslaan, om die tijdens piekmomenten weer aan het stroomnet terug te leveren.
Ook kan de laadpaal bijvoorbeeld in daluren meer stroom leveren en in piekuren juist minder. Om te voorkomen dat elektrische auto’s onverwacht leeg zijn na het ontladen, stelt het voertuig een deel van de accucapaciteit beschikbaar voor teruglevering aan het elektriciteitsnet. De eigenaar geeft hier toestemming voor en bepaalt zelf hoeveel elektriciteit van de auto gebruikt mag worden.
Geld terugverdienen
Gemeenten kunnen de subsidie gebruiken om nieuwe laadpleinen aan te leggen met nieuwe toepassingen voor de consument, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om geld terug te verdienen met hun elektrische auto door stroom aan het net beschikbaar te stellen. Automobilisten die stroom ter beschikking stellen op momenten dat er veel vraag is, ontvangen daarvoor een beloning.
Utrecht
Met de subsidie kunnen 21 gemeenten aan de slag met nieuwe laadpleinen. Een daarvan is de gemeente Utrecht, waar 20 nieuwe pleinen moeten verschijnen. Wethouder Victor Everhardt (Milieu en Emissieloos vervoer) noemt het essentieel om de toenemende vervoervraag te kunnen bijbenen: “Naar schatting rijden er in Utrecht 12.000 elektrische auto's rond in 2020. Om deze auto's allemaal te kunnen laden zijn er ongeveer 1600 laadpunten nodig.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Apeldoorn aan kop in Gezonde Stad Index
13 nov om 11:13 uurDe nieuwste editie van de Gezonde Stad Index, gepubliceerd door Arcadis, benadrukt het belang van voortdurende…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Biind Magazine #4 2024 over de Gezonde Leefomegving
22 okt om 09:18 uurIn de nieuwste editie van Biind Magazine staat de gezonde leefomgeving centraal. Gezondheid en welzijn worden…
Gezonde leefomgeving in Leiden: ruimtelijke puzzel vergt slimme combinaties
9 okt om 07:30 uurLeiden zet ambitieuze stappen richting een groenere toekomst. Na het succes van het Singelpark richt de stad…
Dordrecht Sportgemeente van het Jaar 2024, ook prijs voor Maastricht
3 okt om 17:37 uurTijdens het jubileumcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in ’s-Hertogenbosch werd Dordrecht afgelopen week…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Hoe gaan we naar een gezonde leefomgeving?
10 sep om 10:03 uurEen gezonde leefomgeving is een leefomgeving die als prettig wordt ervaren, en waar de druk op de gezondheid zo…
Reactie toevoegen