Verreweg het grootste deel van de stadsdistributie verloopt nog met dieseltrucks. Volgens Bart Banning van ABN AMRO kunnen grote verladers de regie nemen in de transitie naar schoon vervoer en consumenten erbij betrekken.
Retailreuzen aan zet in verduurzaming stadslogistiek
Ondanks torenhoge ambities en doelstellingen rijdt 98 procent van het wegtransport nog gewoon op diesel, zo schreef het Financieele Dagblad. Volgens de krant willen overheden en klanten wel graag verduurzamen, maar hebben transportbedrijven geen flauw idee in welke technologie ze moeten investeren.
Impasse
Het gevolg is dat het gros van de ditributeurs en truckbouwers de kat uit de boom kijkt. De keten verkeert dan ook in een impasse, aldus Banning. Het ombouwen van de vloot is een behoorlijke investering, terwijl de winstmarges klein zijn. Zo is de kostprijs voor het aanschaffen van een elektrisch aangedreven truck vier keer hoger dan die van een moderne dieseltruck. Bovendien is de infrastructuur voor het tanken van schone brandstoffen, zoals LNG (vloeibaar aardgas), nog niet optimaal.
Consumenten betrekken
Volgens ABN AMRO ligt de sleutel bij de grotere verladers, zoals retailbedrijven. Hun grote voordeel is, aldus Banning, dat ze rechtstreeks contact hebben met de consument die tot nu toe nog niet bij de discussie worden betrokken. Hen kan de vraag gesteld kunnen worden of ze bereid zijn om een beperkte prijsverhoging op sommige producten te accepteren, om zo de stadsdistributie in de eigen regio te verschonen.
Alleen als elke schakel in de keten zijn steentje bijdraagt, kunnen gezamenlijke plannen worden gesmeed en kunnen spijkers met koppen worden geslagen, schrijft hij. En daarom is het dus tijd dat consumentenorganisaties deelnemen aan de discussie. Grote verladers zijn daarvoor aan zet.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen