Zowel regionale als lokale overheden weten nog onvoldoende over de laadinfrastructuur voor elektrische bussen.
Overheden weten onvoldoende over laadinfra bussen
Dat stelt PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin, dat op 15 januari aan de Tweede Kamer werd aangeboden. Provincies en gemeenten moeten netbeheerders eerder bij nieuwe concessies betrekken, luidt een conclusie.
In 2025 moeten alle rijdende bussen in Nederland emissievrij zijn. Het overgrote deel van de bussen wordt elektrisch. Het ontbreken van goede voorspellingen van de benodigde laadlocaties die door de netbeheerder van het stroomnet moeten worden aangelegd, lijkt een probleem te worden.
Snel standaardiseren
De elektrificatie van de bussen is nog niet gestandaardiseerd, schrijft PwC in het rapport. Fabrikanten moeten hiermee haast maken, zo wordt aanbevolen. De verschillende soorten e-bussen moeten hebben momenteel nog verschillende soorten laadinfra nodig. Zo rijden er bussen met een pantograaf op het dak, terwijl andere bussen gebruik maken van een laadpaal met geïntegreerde pantograaf. Ook zijn er bussen die opgeladen worden met speciale stekkers.
In de praktijk betekent dit dat een netbeheerder extra elektriciteitsaansluitingen moet maken. De maatschappelijke kosten voor de laadinfra lopen hierdoor op.
Capaciteit voorspellen
Het is voor netbeheerders een grote uitdaging om de elektriciteitsaansluitingen voor de oplaadpunten tegen zo laag mogelijk maatschappelijke kosten te realiseren. Het is voor hen van belang dat er een goede voorspelling is van de hoeveelheid bussen die de komende jaren op laadlocaties komen en hoeveel vermogen daarvoor nodig is. Zo kan de benodigde capaciteit in één keer goed worden aangelegd.
Netbeheerders eerder betrekken
PwC concludeert dat netbeheerders eerder bij de concessie betrokken worden door provincie en gemeenten. Netbeheerders verwachten de komende jaren veel aanvragen voor elektriciteitsaansluitingen voor laadlocaties.
De beheerders hebben een wettelijke termijn van achttien weken om de nieuwe aansluitingen op te leveren. Een korte periode voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor bussen in dichtbebouwde steden. Stedin wil graag dat locaties voor de aan te leggen laadinfrastructuur samen met gemeenten en provincies worden uitgedacht voordat de aanbestedingsprocedure voor een nieuwe busmaatschappij start.
Hoe laadt de bus van morgen?
Donderdag 7 februari organiseren OV Magazine en Biind de bijeenkomst Hoe laadt de bus van morgen? We zijn te gast bij Stichting ElaadNL in Arnhem en gaan in op twee kernvragen: de rol van de netbeheerder en de aanbestedingsstrategie van morgen. Wij zien u graag op donderdag 7 februari. U kunt zich aanmelden via deze link. De kosten zijn 145 euro per persoon exclusief btw. Er is plek voor maximaal 80 deelnemers.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen