Gemeenten uit Noord-Holland, Utrecht en Flevoland hoeven in 2021 geen eigen bijdrage op openbare laadpalen meer te betalen, omdat de opbrengsten per laadpaal voor exploitanten stijgen.
MRA Elektrisch: gemeentelijke bijdrage openbare laadpalen vervalt
Sinds 2012 werken overheden in de provincies Utrecht, Noord-Holland en Flevoland samen binnen het initiatief MRA-Elektrisch, om zo gezamenlijke aanbestedingen voor openbare laadpalen te organiseren. Daarmee wordt volume gecreëerd, om zo marktpartijen tot aantrekkelijke biedingen te stimuleren.
Het openbare laadnetwerk van MRA-Elektrisch groeide in 2020 van 4600 laadpunten naar zo’n 6400. Deze aantallen zijn exclusief de vier grote gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Begin 2020 is een aanbesteding gedaan voor nog eens 20.000 laadpunten, waardoor sinds 1 januari 2021 de bij MRA-E aangesloten gemeenten geen eigen bijdrage meer hoeven te betalen.
Gemeenten houden regie
Huib van Essen, gedeputeerde van de provincie Utrecht, noemt dit een goede volgende stap op weg naar een dekkend laadnetwerk. “Hierdoor zullen nog meer mensen elektrisch gaan rijden. En voor gemeenten is het, zonder eigen bijdrage, nog aantrekkelijker om mee te doen. Misschien goed om te benadrukken: de gemeenten blijven eigenaar van de laadpalen en zij bepalen waar de palen komen te staan. Daardoor houden zij de regie over de inrichting van de openbare ruimte.”
Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, vertelde hierover op BNR Nieuwsradio: “De gemeenten gaan over de openbare ruimte en bepalen hoeveel laadpalen nodig zijn en waar ze komen te staan. MRA-Elektrisch neemt de gemeenten in de vraagbundeling en onderhandeling met exploitanten veel werk uit handen. Daarbij zetten we via het programma van eisen sterk in op innovatie. Denk bijvoorbeeld aan slim laden, prijstransparantie en dienstverlening aan elektrische rijders.”
Inwonersvragen
Inwoners van de gemeenten die zijn aangesloten bij MRA-Elektrisch kunnen bij hun gemeente een verzoek indienen voor een publieke laadpaal bij hen in de straat of bij hun werkadres. Zien of uw gemeente ook is aangesloten bij MRA-E? Bekijk het hier.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen