Nieuwe, slimme laadpleinen van de toekomst worden uitgerold op 45 plekken in Nederland. Op maandag 15 juni opende staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) de eerste in Culemborg.
IenW rolt 45 slimme laadpleinen uit in Nederland
De slimme laadpleinen bestaan uit laadpalen die een variabel vermogen kunnen leveren, afhankelijk van het moment van de dag. Zo kan de auto laden als er een overschot aan groene stroom is en juist terugleveren aan het net als er veel vraag naar stroom is.
Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s kunnen laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.
App
Culemborg heeft de primeur, waar staatssecretaris haar elektrische dienstauto op een laadplein zal opladen met stroom die uit een andere auto afkomstig is. Via een app kan zij aangeven hoe lang ze wil laden, hoe vol de accu moet zijn bij vertrek. De slimme laadpaal berekent zelf wanneer de accu sneller of juist langzamer opgeladen moet worden.
De stroom in de palen is als de zon schijnt rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het laadplein. Gebruikers die een auto hebben die daarvoor geschikt is, kunnen bij een slimme laadpaal laden als er veel aanbod van stroom is, en terugleveren aan het stroomnet als er veel vraag is. Zo ontlasten zij het elektriciteitsnet en verdienen zij geld zonder er iets voor te doen.
Kennisontwikkeling
Voor de ontwikkeling van deze 45 pleinen trok het ministerie van IenW eerder 5 miljoen euro uit. Samen met de netbeheerders en brancheorganisaties werd de Nationale Agenda Laadinfrastructuur opgesteld, als bijlage van het Klimaatakkoord. Aanvullend kunnen particuliere automobilisten vanaf 1 juli een subsidieaanvraag indienen bij aanschaf of lease van een elektrische auto.
De 45 slimme laadpleinen worden ook gezien als leerprojecten, om de techniek van slim laden en terugleveren verder te ontwikkelen, op te schalen en aantrekkelijk te maken voor gebruikers. Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur houden ervaringen bij en delen lessen, tips en ervaringen met gemeenten, zodat ook zij aan de slag kunnen met slimme laadpleinen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen