In Enschede onthulde burgemeester Van Veldhuizen vrijdag 5 juni de eerste elektrisch aangedreven wegtreinen van TRENS Solar Trains. De zero emissie voertuigen zijn geschikt voor de stadslogistiek en binnenkort neemt een internationaal bedrijf de eerste voertuigen in gebruik.
Enschede onthult eerste stadslogistieke wegtrein
TRENS Solar Trains werkt sinds 2016 aan dit concept vanuit Geysteren, Noord-Limburg. Dankzij een miljoeneninvestering is het bedrijf nu klaar om de internationale markt te veroveren. Zo opende het bedrijf een nieuw hoofdkantoor in Enschede waar ook de assemblage gaat plaatsvinden, om zo verder te kunnen groeien.
Zo werkt het
De elektrische wegtrein van TRENS bestaat uit een tractor en een of meerdere wagons. De tractor wordt aangedreven vanuit een accusysteem (lithiumijzerfosfaat) die in de avonduren wordt opgeladen. De capaciteit hiervan is groot genoeg om overdag niet te hoeven bijladen. Daarnaast wordt de accu bijgevoed vanuit zonnepanelen die in het dak van de tractor en de wagons zijn geïntegreerd. De wegtrein is tevens voorbereid voor de opkomende waterstofeconomie, met aandrijving door brandstofcellen.
Alle wielen van de tractor worden afzonderlijk aangestuurd en dankzij een uniek tractor-wagonvolgsysteem kan elke wagon het exacte spoor van de tractor volgen. Dit verkleint de draaicirkel en vereenvoudigt het manoeuvreren in drukke omgevingen.
Ondanks het grote laadvolume, is de trein licht en slank uitgevoerd, waardoor de wieldruk laag blijft en het voertuig ook door nauwe straten of kades in binnensteden kan rijden. Tot slot is de wegtrein, in afwachting van maatschappelijke acceptatie, ook alvast voorbereid op autonoom rijden.
Positieve ontvangst
De ontvangst door de markt is heel positief, meldt directeur Henk Kleef. Hij wijst de plannen voor het instellen van milieuzones in de binnensteden van de veertig grootste gemeenten in Nederland. “In veel binnensteden worden de tijdvensters voor bevoorrading steeds krapper en sommige binnensteden zijn al helemaal op slot voor dieselauto’s. De conventionele logistiek met grote vrachtwagens die op één dag in meerdere steden winkels en horeca moeten bevoorraden, werkt niet meer. Binnenkort neemt de eerste klant, een internationaal opererend bedrijf, onze wegtreinen in gebruik voor stadslogistiek. De tijd is er rijp voor.”
Bovendien sluit het concept goed aan op andere succesvolle initiatieven, zoals City Hub. Dat bedrijf beheert slimme magazijnen aan de rand van de stad voor zakelijke opslag en groene stadsdistributie in Amsterdam, Utrecht en Roermond.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen