Als het gaat om de toekomst van mobiliteit, denken sommige mensen aan drones voor personenvervoer. Anderen denken aan een volledig digitale stad. Het is dan ook een boeiend onderwerp met vele kanten. In dit artikel bekijken we de toekomst van mobiliteit vooral vanuit ruimtelijke en sociale perspectieven. Welke invloed hebben deze factoren op mobiliteit in de toekomst?
Een ruimtelijke en sociale blik op de reis van de toekomst

Foto: Shutterstock
Inclusief en leefbaar
De stedelijke verdichting van Nederland zet door. Op veel plaatsen is er geen ruimte meer voor uitbreiding en moeten we de schaarse beschikbare ruimte efficiënter benutten. Tegelijkertijd zien we dat steden steeds meer evolueren naar inclusiviteit, leefbare omgevingen, autoluwe straten en ruimte voor actieve mobiliteit, zoals voetgangers en fietsers. Daarnaast krijgen we steeds meer data uit de openbare ruimte waarmee we het gedrag van automobilisten, maar ook van ov-reizigers, voetgangers en fietsers kunnen analyseren. Zo kunnen we het gedrag van reizigers beter begrijpen en meer grip krijgen op doorstroming.
Dit kan leiden tot snelle technologische ontwikkelingen, maar ontwerpers moeten ook sociale aspecten in overweging nemen. Denk bijvoorbeeld aan de vergrijzing. Een inclusief ontwerp houdt ook rekening met minder mobiele reizigers, ouderen en jongeren, reizigers met een lager budget of reizigers zonder apps op de telefoon. Daarnaast is het goed om te bedenken dat ruimtelijke en sociale veranderingen elkaar kunnen versterken, maar elkaar ook kunnen tegenwerken. Terwijl de beschikbare ruimte op de weg bijvoorbeeld schaarser wordt, rijden er steeds meer grote (elektrische) SUV’s die extra ruimte innemen.
Flexibele openbare ruimte
Hoewel we de openbare ruimte meestal niet kunnen vergroten, kunnen we in de toekomst wel de functie van de openbare ruimte per dagdeel, per uur of zelfs per minuut aanpassen. Bijvoorbeeld een parkeerplaats in de stad die gedurende de dag op verschillende manieren wordt gebruikt. Wanneer de bewoner met de auto naar het werk is, kan de vrijgekomen parkeerplaats gebruikt worden voor laden en lossen, extra fietsparkeerplekken of, wanneer de zon doorbreekt, voor recreatieve doeleinden zoals een terrasje of buurtactiviteiten.
Dit gaat echter niet vanzelf. De uitdaging ligt niet alleen in het technisch ontwerpen van deze dynamische functies, maar ook in het communiceren van de veranderingen. Met een app, QR-code of IoT-apparaat kun je de meerderheid van de gebruikers vast wel bereiken. Maar bereik je ook de oudere gebruikers of de spelende kinderen? Daarom moeten we de gekozen communicatiemethodes uitvoerig testen en beoordelen op doelmatigheid en helderheid. En dan hebben we het nog niet over regelgeving gehad. In de praktijk zijn er veel uitzonderingen. Een collega zag bij het kopen van een kerstboom dat er veel deelscooters direct naast de kerstbomenverkoop stonden geparkeerd. Wat bleek: afgelopen jaar was de locatie aangewezen voor het ophalen en neerzetten van deelscooters. Dit terwijl de kerstboomverkoper ook al 20 jaar een vergunning had voor die zone.
Publieke mobiliteit
De komende jaren zetten de verschillende overheden flink in op publieke mobiliteit. Dit houdt in dat je van A naar B kunt reizen met een mobiliteitsaanbod dat onder regie staat van gemeente of provincie. Vanaf het woonadres arriveer je via een multimodale ketenreis op je eindbestemming. Hubs met deelmobiliteit en flexvervoer vormen de nieuwe schakels in dit systeem, wat ervoor zorgt dat er voor elke functie een passende vervoerwijze is. Een eigen (tweede) auto wissel je in voor een deelauto. De binnenstad bereik je met het ov, fietsend of te voet.
Maar de sociale vraag blijft: kunnen we een systeem ontwikkelen waarmee iedereen ook in de toekomst nog steeds comfortabel, snel en betaalbaar op zijn bestemming komt? Vliegen met personendrones is nog een stap te ver. Maar als we blijven denken vanuit de beoogde gebruikers, kunnen we zorgen dat cruciale aspecten als inclusiviteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid steeds worden meegenomen bij de ontwikkeling van een duurzame mobiliteit voor de toekomst.
Biind Magazine over de Toekomst van Mobiliteit
Op donderdag 28 maart verschijnt het nieuwe Biind Magazine over de Toekomst van Mobiliteit, met daarin onder meer bovenstaand artikel van Cornel Baak. Abonneer je op de nieuwsbrief van Biind om dit magazine gratis in je mailbox te ontvangen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Vlaardingen pakt ophoogprogramma steeds integraler aan
Verzakkingen. De polder Holy in het buitengebied van Vlaardingen, waar in de jaren 80 van de vorige eeuw de…
CROW vraagt om feedback op vernieuwd IMBOR
CROW heeft een nieuwe versie van het Informatiemodel Beheer Openbare Ruimte (IMBOR) ontwikkeld en legt deze ter…
Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: aanzienlijke vooruitgang geboekt
Nederland streeft naar een klimaatneutraal mobiliteitssysteem in 2050. Het Planbureau voor de Leefomgeving en…
Vernieuwde handreikingen voor stedelijke knooppunten en toekomstige woonwijken
Het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) heeft recent geactualiseerde versies van de…
De staat van onze infrastructuur
Onze infrastructuur vormt de ruggengraat van de samenleving. Van wegen en spoorwegen tot waterkeringen en…
Lancering Nationaal Dashboard Toekomstbestendige Leefomgeving
Het Nationaal Dashboard Toekomstbestendige Leefomgeving (NDTL), eerder aangekondigd als het Nationaal Dashboard…
City Deal 'Een slimme stad, zo doe je dat’ afgesloten
In Amersfoort is donderdag de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ officieel afgesloten. Tijdens een…
Handreiking Groen bij uitbreidingslocaties
Provincie Utrecht heeft als ambitie dat groen evenwichtig moet meegroeien met de woningbouw bij…