Menig gemeente of provincie is bezig met de plannen dan wel uitrol naar zero-emissie vervoer. Volgens Elaad (Outlook Q3 2019) is de verwachting dat in 2025 zo’n 75 procent van de bussen in Nederland elektrisch rijdt.
De weg van de minste weerstand zoeken
Waar tal van partijen elektrische bussen aanbieden, is het aanbod in elektrische vrachtwagens, bestelwagens en vuilniswagens nog beperkt. Met de opkomst van zero emissiezones in steden groeit de druk op de verdere ontwikkeling van elektrische stadslogistiek. Doordat de bus al een voorsprong heeft, kan een tijdige samenwerking de groei van elektrische stadslogistiek positief beïnvloeden. Beide mobiliteitsvormen komen elkaar op verschillende vlakken tegen:
- Ze zetten beide druk op de netbeheerder door de behoefte aan aansluiting- en leveringscapaciteit. Netbeheerders zien een groeiende vraag.
- Beide hebben een ruimtelijke impact in (of nabij) stedelijk gebied. De laadinfrastructuur en ondersteunende infrastructuur moet ingepast worden in de omgeving.
- Beide zijn nodig om tot een CO2 neutraal mobiliteitssysteem te komen.
Omgekeerd uitgangspunt
Momenteel leidt de opkomst van laadinfrastructuur tot druk op de netbeheerder en inpassingsvraagstukken bij gemeenten. We gaan er nu vanuit dat het merendeel van de netaansluitingen kan worden gerealiseerd. Stel nu dat we dit uitgangspunt laten varen, en ervan uitgaan dat slechts een beperkt aantal aansluitingen mogelijk is per gebied. Als er niets verandert in de vraag naar elektrisch laden, dwing je partijen om gezamenlijk het meeste uit de beschikbare netaansluitingen te halen.
Hierbij komen de volgende zaken kijken:
- Interoperabiliteit: Tot op welke hoogte kunnen partijen (bussen en/of stadslogistiek) dezelfde infrastructuur delen / op elkaar afstemmen? En hoe wordt de onderlinge communicatie gedekt?
- Regie: Wie beheert het geheel? En wie organiseert deze locaties op operationeel vlak?
- Spelregels: Welke modaliteit krijgt voorrang bij de laadpaal? Wat als partijen elkaar in de weg lopen? Wie betaalt welk aandeel?
- Eigendom: Wie is de eigenaar van de laadinfrastructuur?
- Wetgeving: Wat is wel en niet toegestaan qua doorlevering?
We kunnen het nodige afkijken van laadinfrastructuur voor elektrische auto’s: uniforme koppelstukken, door de gemeente geregelde laadinfrastructuur en verrekening via een laadpassysteem. Ook de manier waarop gemeenten het eigendom regelen kan overgenomen worden. Voor spelregels dienen afspraken gemaakt te worden over prioriteren van laadmomenten.
Wel of niet samen op weg?
Voordelen van een samenwerking tussen diverse partijen is dat je de fragmentatie van laadinfra-vraagstukken (deels) voorkomt doordat je gezamenlijk sturing laat doen, je aansluitkosten voor de gebruiker beperkt en de maatschappelijke aanlegkosten minimaliseert.
Nadeel is dat de initiële voordelen voor gebruikers (lagere aansluitkosten en maandelijkse lasten) mogelijk teniet worden gedaan door suboptimale locaties van laadinfrastructuur (hogere exploitatielasten). Tevens beperken dergelijke ‘delingen van aansluitingen’ de flexibiliteit. Ook blijft de rol van wetgeving hier beperkend (i.v.m. de restricties op het doorleveren van elektriciteit).
In een aantal gevallen zou gekeken kunnen worden naar het delen van een aansluiting. Partij A gebruikt de aansluiting bijvoorbeeld voor het ’s nachts laden van vuilniswagens en partij B gebruikt deze voor het overdag laden van bussen.
Het wordt complexer als de grens van het gebruik vervaagt, bijvoorbeeld als meerdere partijen gedurende dezelfde tijdsblokken moeten laden. De vraag is of dit scenario uiteindelijk werkelijkheid kan worden. Indien de business case positief is zijn er nog steeds een flink aantal beperkingen waar rekening mee gehouden moet worden.
Afspraken, regie en bovenal visie
Gemeenten en provincies doen er goed aan nu al te kijken naar de mogelijkheden van het combineren van laadinfra-vraagstukken voor stadslogistiek en elektrische bussen. Het is complexer, maar het heeft de potentie om de ingrepen op je stedelijk gebied te beperken en het kan een deel van de druk op de netbeheerder verlichten.
Centrale sturing is belangrijk om te voorkomen dat er tal van lokale oplossingen ontstaan. Of het merendeel van netaansluitingen nu wel of niet gerealiseerd kan worden, het zou zonde zijn om kansen tot samenwerking, beperking van de maatschappelijke kosten, en verlagen van de druk op het net en de openbare ruimte te laten lopen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen