We rijden er dagelijks langs, onderdoor of overheen: matrixborden, camera’s en verkeerslichten bij rijkswegen. Bij het onderhoud hiervan moet CO2-reductie nu een rol gaan spelen.
CO2-reductie krijgt rol bij onderhoud informatievoorziening rijkswegen
De prestatiecontracten voor onderhoud aan de zogenoemde dynamische verkeersmanagementinstallaties (DVM) zijn voor de komende vijf jaar gegund aan Heijmans Wegen B.V. (Beheergebied Noordoost-Nederland) en SPIE Nederland B.V. (Beheergebied Midden-Nederland). Rijkswaterstaat heeft de ambitie om de CO2-emissie te reduceren bij de uitvoering van infrastructurele werken. Dat kan alleen door en met actieve inzet van marktpartijen. Daarom hanteert Rijkswaterstaat een werkwijze waarbij de marktpartijen die invulling geven aan deze CO2-ambitie, een gunningsvoordeel verkrijgen bij verlening van de opdracht. Een opdrachtnemer krijgt namelijk een (virtuele) korting op zijn inschrijvingsbedrag, waardoor hij interessanter wordt voor de opdrachtgever.
Doelstellingen waarmaken
Een van de duurzaamheidsdoelstellingen van het project zelf is om een besparing van 20 procent te realiseren op het stroomverbruik van de installaties. Voor zowel de opdrachtgevers als opdrachtnemer is dat een flinke uitdaging om waar te maken. Want hoe zorg je bijvoorbeeld dat zo’n hoog ambitieniveau – dat bij inschrijving wordt opgegeven – ook doorsijpelt naar de werkvloer? En hoe meet je welke CO2-reductie je maatregelen bij elkaar onder aan de streep opleveren?
Concrete maatregelen
Henri de Graaf, contractmanager bij Rijkswaterstaat-CIV voor het project Vast Onderhoud DVM-Keten in het gebied Midden-Nederland, erkent dat het waarmaken, meten en handhaven van de afgesproken ambities nog niet eenvoudig is: “Daarin zijn we nog aan het leren. Als contractmanager stel ik een contractbeheersplan op waarbij ik ook op de duurzaamheidsdoelstelling stuur. Ik leg hierin bijvoorbeeld de concrete maatregelen die bij de aanbesteding zijn voorgesteld op het gebied van energiebesparing vast. De opdrachtnemer heeft bijvoorbeeld bij de aanbesteding aangeboden de halogeenverlichting van de installatie te vervangen door ledverlichting. Ook kan de opdrachtnemer zelf duurzame maatregelen aandragen voor zijn eigen bedrijfsvoering. Daarbij kun je denken aan een bouwkeet die is uitgevoerd met zonnepanelen, of werknemers die in de toekomst gebruik maken van elektrische werkauto’s.”
Proactief storingen opvangen
Bij de aanbesteding is gekozen voor een prestatiecontract, waarbij de aannemer een vast ‘abonnement’ rekent om storingen aan de systemen op te kunnen vangen. En dat moet niet alleen reactief gebeuren. De Graaf: “Het gaat om het onderhoud van de lus tot aan de lessenaar in de verkeerscentrale. We dagen opdrachtnemers daarnaast, meer dan voorheen, uit om ook proactief met verbeter- en investeringsvoorstellen te komen op het gebied van duurzaamheid. Dit is voor de maatschappij en voor de opdrachtnemer aantrekkelijk. Zo kan het slim zijn om een bepaald type camera, dat regelmatig storing geeft, ook op een andere plaats preventief te vervangen. Zo hoeft hij er minder vaak naartoe voor reparatie en kan de weggebruiker ongestoord en veilig gebruik maken van de weg.”
Duurzaam repareren, vervangen en vernieuwen
Van de opdrachtnemers wordt vooral verwacht dat zij storingen aan de systemen monitoren, analyseren en oplossen. Daarbij kan het gaan om reparatie, maar ook om vervanging en vernieuwing van installaties. Dat kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer installaties beschadigd raken bij maaiwerkzaamheden of ongevallen. De Graaf: "Of het nu gaat om reparatie, vervanging of vernieuwing, we onderzoeken altijd of er een duurzame oplossing of uitvoeringswijze mogelijk is. Zo zullen wij de komende jaren bijdragen aan de ambities op het gebied van CO2-reductie van Rijkswaterstaat als geheel.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
De gedragseffecten van duurzame mobiliteit
11 nov om 08:03 uurTijdens het CVS-congres dat plaatsvindt op 21 en 22 november te Utrecht presenteren Rijkswaterstaat en Decisio…
Onderzoek naar acceptabele reistijd
27 sep om 09:23 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek uitgevoerd naar wat Nederlanders beschouwen…
Stedelingen pakken steeds vaker deelauto voor vakantie
15 aug om 13:10 uurVolgens MyWheels, de grootste aanbieder van deelauto's in Nederland, kiezen stedelingen steeds vaker voor een…
Subsidiebudget voor koop gebruikte elektrische personenauto op
9 aug om 11:54 uurHet subsidiebudget voor de koop van een gebruikte elektrische personenauto via de Subsidie Elektrische…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
16 mei om 08:00 uurMobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Rotterdam neemt als een van eerste gemeenten verkeersbesluit over ZE-zone
13 mei om 14:50 uurRotterdam heeft als een van de eerste gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Dat…
Groen licht voor invoering zero-emissiezones
24 apr om 09:00 uurDe seinen voor de invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek staan op groen. Uit nieuw onderzoek van…
Reactie toevoegen