Marktpartijen en gemeenten zijn en momenteel hard mee bezig plannen te ontwikkelen voor het dichten van de spoorknooppunten. Door het streven van de overheid naar een hogere kwaliteit van de leefomeving en leefbaarheid in een regio , worden veel van deze ontwikkelingen ondersteund door overheidsgelden. In deze studie wordt het effect van de gebiedsontwikkelingen op de duurzame stedelijke ontwikkeling op lange termijn verkent.
Bijdrage gebiedsontwikkelingen aan een duurzame stedelijke ontwikkeling op de lange termijn
Van planevaluatie naar planverkenning
De doelstelling van de studie is het benoemen van kansen en knelpunten voor het realiseren van publieke meerwaarde in knooppuntontwikkeling. Het PBL gebruikt daarvoor de methodiek Planobjectivering. Deze methodiek is ontwikkeld om ‘zachte’ stedelijke waarden te herkennen en een plek te geven in de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA). In de studie is de methodiek Planobjectivering geschikt gemaakt voor toepassing in de voorbereidende fasen van planvorming rondom stations. De functie van de methodiek verschuift van een planevaluatie naar een planverkenning.
De 4 stappen
De methodiek is ingezet in ateliers waarin de eerste planschetsen voor drie knooppunten -Utrecht CS, Rotterdam Feijenoord XL en Steenwijk- zijn doorgelicht. Aan de ateliers namen zowel belanghebbenden als experts deel. Dit gebeurde in vier stappen. In de eerste stap werden de bestaande plannen door de deelnemers van de ateliers verbreed en aangevuld. In een tweede stap werden de mogelijke meekoppelende publieke doelen benoemd. In een derde stap werden de ruimtelijke elementen benoemd die voorwaardelijk zijn om de meekoppelende doelen te bereiken, waardoor publieke meerwaarde kan ontstaan. De vierde stap betrof het vastleggen van de resultaten.
Ruimtelijke randvoorwaarden planobjectivering
De drie ateliers wijzen uit dat knooppuntontwikkeling verschillende publieke meerwaarden kan genereren en dat bepaalde ruimtelijke aspecten daarvoor voorwaardelijk zijn. Denk aan het verbinden van routes of groene ruimtes, de aanwezigheid van passende voorzieningen en openbare ruimte en -niet onbelangrijk- overmaat om ook veranderingen op de lange termijn te kunnen opvangen. Duidelijk is dat de wensen en eisen van bezoekers, passanten en bewoners verschillen en niet per definitie te verenigen zijn. Planvorming rondom knooppunten vraagt om invullingen die aansluiten bij de directe context en tegelijkertijd het stedelijk netwerk of de regio als geheel versterken. De publieke meerwaarde van een ingreep kan zodoende op verschillende ruimtelijke schaalniveaus geïdentificeerd worden.
Lees hier meer www.pbl.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
De blinde vlek in mobiliteitsbeleid: ‘Het spelende kind is een zwart-witfoto geworden’
5 nov om 12:08 uurNederland ervaart een mobiliteitscrisis met verstopte wegen en overvolle treinen tijdens de spits. Een…
Twee miljoen euro voor verbetering leefomgeving Groningse wijk Beijum
9 okt om 08:30 uurHet college van B&W van de gemeente Groningen wil de komende jaren 2 miljoen euro investeren in de…
Handboek Omgevingsgericht Lichtontwerp sluit aan bij moderne planontwikkeling
8 jul om 12:06 uurIn september wordt tijdens de Vakbeurs Openbare Ruimte in Utrecht ‘Omgevingsgericht Lichtontwerp; handboek voor…
Internationale Knoop XL: van ambitie naar concrete invulling mobiliteit
4 jun om 15:20 uurIn het noordelijke deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren maar liefst 55 hectare grond…
PBL adviseert Rijk en provincies: maak samen ruimtelijke keuzes
28 mei om 16:53 uurDoor het gebrek aan actie van Rijk en provincies is er een impasse in de sectoren wonen, natuur en landbouw.…
Het grijze gebied als 'innovation playground’ voor mobiliteit en gebiedsontwikkeling
13 mei om 14:02 uurWat je hier bracht, brengt je niet verder. Dat is de stellige overtuiging van de mensen van Future Mobility…
Meer veiligheid voor vrouwen in de openbare ruimte
17 apr om 19:10 uurHet is lente. De tijd om lekker tot laat in de avond naar buiten te gaan. Althans, dat is wat mannen denken.…
Almere zet verdichting in voor vergroening
8 apr om 16:41 uurIn de onlangs vastgestelde Ontwikkelvisie 2040 voor de kern van Almere is veel ruimte voor groen. De…