In het kader van Toegankelijk Zwolle brengt de Hanzestad het komende jaar de toegankelijkheid van alle gemeentegebouwen in kaart. Op een speciale website bundelt de gemeente alle richtlijnen een maatregelen die nodig zijn voor een toegankelijke stad.
Zwolle brengt toegankelijkheid gemeentegebouwen in kaart
Van 1 t/m 6 oktober vond de landelijke Week van de Toegankelijkheid plaats. Tijdens deze week hebben burgemeester en wethouders van Zwolle een aantal maatregelen vastgesteld die samen het actieplan Toegankelijkheid 2018-2019 vormen.
170 gebouwen
Het komende jaar staat in het teken van gebouwen. Hoe toegankelijk zijn de gemeentelijke gebouwen van Zwolle eigenlijk? De 170 gebouwen die de gemeente in beheer heeft worden de komende tijd stuk voor stuk onder de loep genomen. Dat zijn naast het stadhuis en het stadskantoor ook bibliotheken, scholen, poppodium Hedon en theater De Spiegel. samen met Toegankelijk Zwolle, de organisatie die zich inzet voor een inclusieve Zwolse samenleving, wordt vervolgens gekeken welke maatregelen nodig zijn.
Website
Zwolle heeft ook een website in het leven geroepen waarop te lezen is wat er nodig is om ervoor te zorgen dat iedereen, mét en zonder beperking, op een gelijkwaardige manier kan meedoen in de samenleving. Op de website kunnen burgers bijvoorbeeld melding doen van ontoegankelijke locaties in de stad. Voor ontwerpers biedt de website een hele set aan richtlijnen die ze kunnen gebruiken bij het maken van ontwerpen van de openbare ruimte. Ook voor aannemers en uitvoerders die werkzaamheden in de openbare ruimte uitvoeren heeft gemeente Zwolle een heel aantal tips en trucs op een rijtje gezet.
Waar moet ik aan denken?
De richtlijnen zijn onderverdeeld in een heel aantal concrete onderwerpen: fietspaden, trappen, oversteekplaatsen en routegeleiding zijn een paar voorbeelden. Per onderwerp zijn er deelonderwerpen geformuleerd, waarvoor heel concrete richtlijnen zijn opgesteld. Over de situering van oversteekplaatsen zegt de website bijvoorbeeld dat ze op elkaar moeten aansluiten en dat ze bij een weg waar 50 km/uur of meer mag worden gereden loodrecht op de rijbaan moeten worden aangebracht.
Meer weten?
Op toegankelijkestad.zwolle.nl staan alle richtlijnen op een rij.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
De blinde vlek in mobiliteitsbeleid: ‘Het spelende kind is een zwart-witfoto geworden’
5 nov om 12:08 uurNederland ervaart een mobiliteitscrisis met verstopte wegen en overvolle treinen tijdens de spits. Een…
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt om 09:13 uurIn het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep om 16:35 uur‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep om 08:29 uurIedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
23 jul om 09:42 uurOok in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…
Contourendocument voor Nationaal Masterplan Lopen opgesteld
22 mei om 14:48 uurOm lopen nu en in de toekomst goed op de kaart te zetten wordt door tientallen partijen gewerkt aan het…
Data als basis voor voetgangersbeleid
8 mei om 08:00 uurSteeds meer gemeenten zien het belang van de voetganger. In het STOMP-model staat-ie dan ook op de eerste plek…
Meer veiligheid voor vrouwen in de openbare ruimte
17 apr om 19:10 uurHet is lente. De tijd om lekker tot laat in de avond naar buiten te gaan. Althans, dat is wat mannen denken.…
Reactie toevoegen